Minister zdrowia m.in. o sytuacji szpitali klinicznych: wzrośnie finansowanie, ale i wymagania Minister zapowiedział m.in. więcej środków dla szpitali klinicznych i instytutów, ale - jak zaznaczył - wraz ze wzrostem wymagań wobec nich Fot. PTWP

Prawa pacjenta, sytuacja szpitali klinicznych, funkcjonowanie pakietu onkologicznego - takie m.in. tematy poruszano podczas czwartkowego spotkania "Polaków Zdrowia Portret Własny 2015", w którym uczestniczył także szef resortu zdrowia prof. Marian Zembala.

Spotkanie zorganizowało m.in. Ministerstwo Zdrowia, Mazowiecki Urząd Wojewódzki i Warszawski Uniwersytet Medyczny.

Minister zapowiedział m.in. więcej środków dla szpitali klinicznych i instytutów, ale - jak zaznaczył - wraz ze wzrostem wymagań wobec nich. Poinformował również, że zespół ekspertów zakończył weryfikację pakietu onkologicznego i w ciągu kilku dni MZ zmodyfikuje go tak, by był na poziomie satysfakcjonującym.

W trakcie spotkania poruszano także problemy z jakimi borykają się w systemie chorzy.  O przyczynach ich skarg mówiła rzeczniczka praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska; wskazywała na kolejki, oczekiwanie na udzielenie świadczenia i niedofinansowanie szpitali psychiatrycznych.

Z przedstawionego przez nią raportu wynika, że od początku roku do 30 czerwca do jej biura wpłynęło ponad 37 tys. skarg, głównie za pośrednictwem infolinii (26,6 tys). Skargi dotyczyły m.in. podstawowej opieki zdrowotnej i długiego oczekiwania na świadczenie.

Rzeczniczka wskazała, że w niektórych placówkach przyczyną skarg jest zła organizacja pracy, np. niezapisywanie pacjentów na wizytę na określoną godzinę, co powoduje tłok i kolejki.

Za istotne uznała też prowadzenie rozmów z personelem medycznym. - Dobra komunikacja przekłada się na mniejszą liczbę konfliktów - zaznaczyła.

Kozłowska przekonywała też, że jeśli poszkodowani pacjenci nie będą mogli w szybko dochodzić swoich praw przed komisjami wojewódzkimi, wzrośnie liczba spraw kierowanych do sądów cywilnych.

Rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Marek Krawczyk pytał, czy pretensje pacjentów bardziej wynikają z tzw. czynnika ludzkiego, czy raczej dotyczą infrastruktury medycznej. Kozłowska bez wahania odpowiedziała, że ogromną rolę odgrywają relacje międzyludzkie i brak komunikacji.

Minister zdrowia ocenił podczas spotkania, że w interesie wszystkich jest wysoka jakość.Według niego, normą powinno być, że pacjenta wita oddziałowa, ordynator lub jego zastępca. - To gest, który budzi zaufanie - zaznaczył.

Zembala poinformował też, że w środę grupa ekspertów, która oceniała funkcjonowanie pakietu onkologicznego, przedstawiła resortowi swoje uwagi. Jak dodał, eksperci uznali, że stworzenie pakietu było celowe, ale musi on zostać zmodyfikowany w obszarach należących zarówno do MZ, jaki i NFZ. Jeżeli resort uwzględni uwagi ekspertów - a taka jest intencja - pakiet zostanie poprawiony i będzie  mógł być uznany za satysfakcjonujący.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.