Minister Szumowski o opłatach dla pacjentów niestawiających się na wizytę: rozważamy, nie mówię nie W Polsce problem niestawiennictwa do lekarzy specjalistów dotyczy około 20 proc. wizyt lekarskich. Fot. archiwum

- Nie mówię nie, analizujemy sytuację, bo faktycznie jest to ogromny problem - potwierdził w niedzielę (2 lutego) minister zdrowia Łukasz Szumowski pytany w Radiu Zet o możliwość finansowego dyscyplinowania pacjentów, którzy nie zgłaszają się na umówione wizyty do lekarzy.

Minister zdrowia Łukasz Szumowski zwrócił uwagę, że liczba wizyt do specjalistów, na które nie stawili się zapisani wcześniej na nie pacjenci w skali roku jest ogromna, bo sięga aż 17 milionów. - Osoby umówiły się, a później po prostu nie przyszły. To oznacza, że lekarze mogliby przyjąć 17 milionów Polaków więcej, gdyby ktoś wcześniej odwołał wizytę - stwierdził minister zdrowia.

Przyznał, że rozważa możliwość dyscyplinowania pacjentów, którzy nie stawiają się na umówione wizyty, nie informując wcześniej o rezygnacji. - Nie mówię nie, analizujemy sytuację, bo faktycznie jest to ogromny problem - odpowiedział pytany czy mogłyby to być kary finansowe.

Dodał, że trwa dyskusja w ministerstwie, jakie rozwiązanie przyjąć, by pacjenci wykazali jednak "trochę odpowiedzialności", skoro w Polsce problem niestawiennictwa do lekarzy specjalistów dotyczy około 20 proc. wizyt lekarskich.

Przytaczał przykłady niestawiennictwa się pacjentów: - W jednym z instytutów ilość osób, które się nie zgłosiły na ortopedię i traumatologię to 150 tysięcy, 90 tysięcy na kardiologię.

Zdaniem ministra pytaniem pozostaje, czy opłata, gdyby została wprowadzona, zdyscyplinuje pacjentów.

Według Szumowskiego ewentualna opłata musiałaby być ustalona centralnie. - Przyjmować ją powinien szpital, czy przychodnia. To jest taka trochę forma niewypełnienia umowy pomiędzy pacjentem a jednostką. Wtedy jednostka zabezpiecza środki na wizytę tego pacjenta, a pacjent po prostu sobie nie przychodzi - tłumaczył.

- Największy problem dotyczy ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, czyli świadczeń realizowanych przez lekarzy specjalistów, do których obecnie kolejki są najdłuższe. Ale zdarza się także, że pacjenci nie stawiają się na umówioną operację - mówiła wcześniej dziennikowi "Fakt" Renata Jażdż-Zaleska, prezes Specjalistycznego Centrum Medycznego im. św. Jana Pawła II w Polanicy-Zdroju. I - jak podkreślała - "Polska wzorem innych krajów powinna wprowadzić przepisy dyscyplinujące pacjentów, np. kary finansowe".

Jak pisaliśmy, w grudniu 2019 r. liczba wizyt niezrealizowanych w poradniach szpitala w Polanicy wynosiła aż 598, a w listopadzie - 467 wizyt. Łącznie w ciągu 3 miesięcy liczba niezrealizowanych wizyt w poradniach specjalistycznych stanowiła tam ok. 14 proc.

Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.