Minister Gryza o sieci szpitali: po 27 czerwca ogłosimy konkursy na brakujące świadczenia Wiceminister zdrowia Piotr Gryza zwrócił uwagę, że znacznie wzrośnie rola dyrektora szpitala. Fot. PTWP

Istotą ryczałtu jest to, że łączy w swoisty jeden "worek" rozliczenie lecznictwa szpitalnego i ambulatoryjnego. O przesuwaniu zasobów będzie decydował zarząd placówki - podkreślił w środę (31 maja) wiceminister Piotr Gryza na konferencji "Sieć szpitali, koordynowana ochrona zdrowia, jakość: wyzwania dla Warszawy".

W ten sposób wiceminister zdrowia Piotr Gryza zwrócił uwagę, że znacznie wzrośnie rola dyrektora szpitala czy szefa zarządu podmiotu, który jest właścicielem danej jednostki.

- Nie będzie mógł co prawda zrezygnować ze świadczeń, które obecnie wykonuje, a które wchodzą w zakres systemu zabezpieczenia, bo umowa zostanie z nim rozwiązana. Natomiast może te zakresy przesuwać - wyjaśniał.

Jak podkreślał, to zupełna zmiana w stosunku do rozliczania produktowego z określeniem kwoty zobowiązań oraz wartości umów.

- Jednorodne Grupy Pacjentów jako sposób rozliczeń zostaną jednak zachowane. W przypadku ryczałtu jako sposób sprawozdawania, a w przypadku świadczeń odrębnie finansowanych jako sposób rozliczania - przypominał wiceminister.

Jaki jest zakres regulacji o Podstawowym Zabezpieczeniu Szpitalnym (PSZ)? Do systemu tzw. sieci szpitali wchodzi około 93 proc. wartości świadczeń wykonywanych w zakresie lecznictwa szpitalnego. W przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej do PSZ wchodzi około 37 proc. wartości wykonywanych świadczeń.

- W momencie kwalifikacji do systemu zabezpieczenia szpitalnego, czyli wskazania podmiotów oraz zakresów, z którymi dany podmiot wchodzi do systemu zabezpieczenia, zostaną ogłoszone konkursy na brakujące świadczenia z zakresu lecznictwa szpitalnego oraz zostaną ogłoszone konkursy na rehabilitację leczniczą, zarówno tę brakującą stacjonarną, jak też tę, która w ogóle nie wchodzi do sieci, czyli rehabilitację ambulatoryjną - mówił wiceminister Gryza.

Jak deklarował, konkursy zostaną ogłoszone po 27 czerwca, zapewne w lipcu, ale umowy będą obowiązywać od 1 października.

Wiceminister zdrowia szeroko również przedstawiał argumenty, które skłoniły do wprowadzania przedstawianych zmian. Jego zdaniem z pozycji regulatora systemowego nie ma możliwości w sposób kompetentny i całościowy kierować procesem dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.

- Doświadczenie z konkursowaniem świadczeń pokazuje, że istotne podmioty na rynku mogą nie spełnić kryteriów, dlatego że np. zaniedbały odpowiednie przygotowanie oferty albo popełniły błąd formalny i z tego powodu zostaną odrzucone. To jest podstawowa przesłanka wprowadzanej zmiany - podkreślał.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH