Mają pić mleko, bo jest zdrowe

1,5 tys. szkół w całej Polsce może skorzystać z ogólnopolskiego programu promującego spożywanie mleka i jego przetworów "Mam kota na punkcie mleka" - poinformowano we wtorek (15 stycznia) na konferencji w Białymstoku, otwierającej kampanię w Podlaskiem.

Program zachęcający młodych ludzi do spożywania mleka jest dofinansowany z UE. Kosztuje 2,4 mln euro. Do zainteresowanych szkół, które same mogą się zgłaszać do programu poprzez stronę internetową kampanii, trafią m.in. materiały edukacyjne w formie gotowych scenariuszy lekcji, multimediów, gier, książek. Uczniowie będą również dostawać mleko w okolicznościowych opakowaniach akcji, której maskotką jest kolorowy kot.

Promocja mleka, serów i jogurtów potrwa 3 lata. Jak podkreślała Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka, która ma swoją siedzibę w Białymstoku, jest ona konieczna, bo w Polsce spożycie mleka wciąż jest za małe w porównaniu do innych krajów, zwłaszcza zachodniej Europy, a młodzi ludzie spożywają znacznie mniej mleka i jego przetworów niż zalecają to normy żywieniowe, określone przez specjalistów.

- W ramach kampanii uczniowie, zwłaszcza z grupy wiekowej 8-13 lat, ich rodzice i opiekunowie oraz nauczyciele będą w przystępnej, atrakcyjnej formie otrzymywać informacje na temat walorów zdrowotnych mleka, po to, by podnosząc wiedzę na ten temat, kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe - tłumaczyła Maliszewska.

Dietetyczka Dorota Osóbka mówiła, że mleko i jego przetwory to bogate źródło wapnia, białka, witamin A, D i z grupy B, a także takich pierwiastków jak magnez, potas i cynk.

Dietetyczka przywoływała wyniki badań przeprowadzonych przez specjalistów z Zakładu Dietetyki i Żywienia Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, wykonane wśród uczniów w Białymstoku w 2011 roku, z których wynika, że tylko około 20 proc. dziewcząt i 23 proc. chłopców w wieku 10-12 lat spożywa mleko raz na 2-3 tygodnie, a 20 proc. z nich przyznaje, że nawet rzadziej.

W grupie wiekowej 13-15 lat 30 proc. dziewcząt i 24 proc. chłopców sięga po mleko raz na 2-3 tygodnie, a 22 proc. odpowiedziało, że rzadziej. Kampania promocyjna mleka ma to zmienić.

Z wcześniej prezentowanych danych Polskiej Izby Mleka wynika, że przeciętny Polak spożywa rocznie około 200 litrów mleka i jego przetworów, a w UE przeciętnie jest to 370 litrów. Z danych GUS, przytaczanych przez organizatorów kampanii wynika, że za 2011 rok spożycie mleka w Polsce wyniosło 193 litry na mieszkańca i było to o 100 litrów mniej niż w innych krajach UE.

Kampania "Mam kota na punkcie mleka" jest dofinansowana w połowie z UE oraz z Funduszu Promocji Mleka (20 proc.) i budżetu państwa (Agencja Rynku Rolnego - 30 proc.). W kampanii uczestniczy także, obok ARR, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

Kampanię - oprócz Podlaskiego - zainaugurowano już także na spotkaniach w województwach: małopolskim, wielkopolskim, świętokrzyskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim. Ogółem kampania obejmuje 20 największych polskich miast.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH