MZ: projekt przepisów umożliwiających zdalne kontrolowanie placówek przez NFZ FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został w środę (10 października) projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Planowane regulacje zakładają m.in. wprowadzenie zdalnej (elektronicznej) komunikacji pomiędzy NFZ a kontrolowanymi przez Fundusz placówkami. Ma to uprościć, przyspieszyć i obniżyć koszty prowadzonych kontroli.

10 października projekt przekazany został do 21-dniowych publicznych konsultacji. - Problemem jest niewystarczająca liczba i skuteczność kontroli prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, w zakresie prawidłowości realizacji umów przez świadczeniodawców. Biorąc pod uwagę obecną liczbę umów (35 tys.) oraz liczbę prowadzonych rocznie kontroli (niespełna 2 tys.) należy uznać, że liczba aktualnie prowadzonych kontroli umożliwia skontrolowanie realizacji każdej umowy średnio co 18 lat, a każdego świadczeniodawcy średnio co 16 lat - podaje resort zdrowia w ocenie skutków regulacji.

Ministerstwo wskazuje, że dodatkowym problemem jest „długotrwałość i skomplikowanie procedur kontrolnych, co z jednej strony negatywnie wpływa na efektywność kontroli, z drugiej zaś skutkować może jej uciążliwością dla podmiotu kontrolowanego. Ponadto rozproszenie służb kontrolnych i ich umiejscowienie w oddziałach wojewódzkich Funduszu, może skutkować różnymi wzorcami ich organizacji i sposobu działania, a nawet odmienną interpretacją wyników, a w konsekwencji zróżnicowaniem skutków kontroli”.

Resort zdrowia planuje „koncentrację potencjału służb kontrolnych, obecnie rozproszonych między poszczególne oddziały wojewódzkie i centralę Funduszu. Proponowane rozwiązanie zakłada utworzenie korpusu kontrolerskiego na poziomie centrali Funduszu, wyposażonego w kompetencje i narzędzia do prowadzenia sprawnej i skutecznej kontroli”.

Takie umocowanie służb kontrolnych sprzyjać będzie ponadto „lepszemu planowaniu kontroli, ukierunkowanych na wykrycie i potwierdzenie niewłaściwej realizacji umów, na podstawie których Funduszu wypłaca środki publiczne, jak również nieefektywności w tym zakresie wskazanych m.in. przez poprzedzające działania analityczne”.

W projekcie zakłada się „uproszczenie procedur kontrolnych i zwiększenie udziału działań przedkontrolnych, polegających na zdalnym (korespondencyjnym) wyjaśnianiu przez świadczeniodawców zdarzeń stanowiących podstawę ich weryfikacji przez Fundusz” - informuje MZ.

„Wprowadzenie jednego dokumentu z kontroli, tj. wystąpienia pokontrolnego, zawierającego ustalenia stanu faktycznego oraz ocenę skontrolowanej działalności oraz ewentualne zalecenia pokontrolne - umożliwi jednoczasowe zapoznanie się jednostki kontrolowanej zarówno z ustaleniami, jak i z oceną skontrolowanej działalności. Wprowadza się jako zasadę komunikację pomiędzy prezesem NFZ, kontrolerami a podmiotem kontrolowanym za pomocą środków komunikacji elektronicznej, co powinno uprościć, przyspieszyć oraz obniżyć koszty przeprowadzanej kontroli” - uzasadnia projektowane rozwiązania resort zdrowia.

Więcej: legislacja.rcl.gov.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.