MEN: będą kolejne konsultacje ws. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami Fot.Elizabeth Albert/Flickr (CC BY 2.0); zdjęcie ilustracyjne

Ministerstwo edukacji chce, by w najbliższych dwóch tygodniach do konsultacji społecznych ponownie trafiły 3 rozporządzenia ws. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami - poinformowała PAP naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych MEN Elżbieta Neroj.

Jak sprecyzowała, chodzi o rozporządzenia dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, w sprawie indywidualnego nauczania oraz w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologicznej.

- Pracujemy też nad tym czwartym projektem - rozporządzeniem, które reguluje wydawanie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania i o potrzebie kształcenia specjalnego - powiedziała. Dodała, że celem resortu jest to, by rozporządzenia, po uzgodnieniu, weszły w życie 1 września.

Neroj uczestniczyła w piątek (26 maja) w posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych. Spotkanie dotyczyło zmian planowanych przez ministerstwo; wzięli w nim udział też rodzice dzieci z niepełnosprawnościami i przedstawiciele organizacji wspierających i walczących o prawa niepełnosprawnych.

Projekty dwóch z rozporządzeń, wprowadzające zmiany w kształceniu dzieci z niepełnosprawnościami trafiły do konsultacji społecznych już kwietniu. Wtedy jednak spotkały się z krytyką nie tylko opozycji, ale też części rodziców.

Podkreślali oni, że są one niekorzystne dla dzieci, zwłaszcza jeśli chodzi o zmiany w nauczaniu indywidualnym, dlatego chcieli, by MEN wycofał projekty. Pismo w tej sprawie do minister edukacji wystosował także Zespół do spraw Aktywnej Polityki Wobec Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży przy Rzeczniku Praw Dziecka oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.

Jak powiedziała PAP Neroj, resort przeanalizował i uwzględnił zgłaszane uwagi, ale chce, by projekty ponownie zostały skonsultowane.

Także w piątek rodzice uczestniczący w posiedzeniu zespołu podkreślali, że boją się, iż ich dzieci z powodu niepełnosprawności zostaną zamknięte w domu. Jak zaznaczali, szkoła, klasa, kontakt z rówieśnikami są istotne także ze względów terapeutycznych.

Ewa Fraszka-Groszkowska z Polskiego Związku Niewidomych zaznaczała, że "zarówno nauka, jak i praca jest dla osób i dzieci niepełnosprawnych wspaniałą formą rehabilitacji". - Zamykanie dzieci niewidomych w domu z tego powodu, że są niewidome, jest dla mnie przerażające - mówiła. Dodała, że dzieci zmagające się z barierami wynikającymi z niepełnosprawności potrzebują kontaktu z rówieśnikami, ze światem. Wskazywała też, że nauczanie w domu wiąże się m.in. z mniejszą liczbą godzin lekcyjnych, a - jak mówiła - dzieci muszą przerobić cały materiał.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH