Króliczki dają do myślenia, czyli warunki udanej kampanii zdrowotnej Fragment spotu MZ promującego zdrowie prokreacyjne; FOT. YouTube

Spot z królikami, będący częścią kampanii promującej zdrowie prokreacyjne, nadal budzi kontrowersje. Uznaliśmy, że jest dobrym pretekstem do przeglądu opinii ekspertów na temat skuteczności różnego rodzaju działań prozdrowotnych - kampanii, akcji, czy programów samorządowych. Dziś głos oddajemy medioznawcy.

Na czym polega istota funkcjonowania współczesnych mediów, także społecznościowych, jakie są oczekiwania ich użytkowników? To tylko dwa pytania, na które odpowiedzi powinni znać twórcy kampanii społecznych, programów profilaktycznych, czy akcji promujące zdrowy styl życia.

Czasy się zmieniają, media też
Króliki świetnie wiedzące, „jak zadbać o liczne potomstwo” w spocie Ministerstwa Zdrowia mają swoje pięć minut. Także za sprawą kwestii: „Jeśli chcesz zostać rodzicem, weź przykład z królików”.

- Gdyby ów spot z królikami został wyemitowany 20 lat temu, byłby przez pewien czas tematem rozmów w rodzinach, wśród sąsiadów, czy w pracy. Na tym by się skończyło. Dziś, głównie za sprawą internetu, stał się powszechnie komentowany, parodiowany, krytykowany. Także dlatego, że do sieci wyciekła informacja, że spot kosztował 2,7 mln zł - mówi dr hab. Małgorzata Lisowska-Magdziarz, medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dodaje, że w dobie mediów społecznościowych doszło do równowagi sił między nadawcą i odbiorcą. - Jak widać na przykładzie spotu resortu zdrowia, ta równowaga dla twórców kampanii może okazać się dość niebezpieczna - stwierdziła Małgorzata Lisowska-Magdziarz podczas sesji dotyczącej zdrowotnych kampanii społecznych w trakcie X Konferencji Naukowej „Kardiologia Prewencyjna” (Kraków, 17-18 listopada).

Zaznaczyła, że aby dobrze zaplanować działania komunikacyjne, a następnie skutecznie przeprowadzić kampanię społeczną, trzeba uwzględnić to, że obraz wielu dziedzin jest dziś kształtowany przez media - od życia rodzinnego po politykę. Media, w tym portale społecznościowe, bardzo mocno wpływają nie tylko na opinie i postawy pojedynczych osób, ale także na strategie firm i innych podmiotów.

Czytaj także: Wybieramy zdrowy samorząd - zgłoś udział w konkursie

Ekspertka wskazuje, że media przekazują bardzo uproszczoną wiedzę, a zarazem tworzą swoistą hierarchię problemów zdrowotnych. - Niestety, ten przekaz bywa komercyjny lub dyktowany względami politycznymi. Z drugiej strony mamy do czynienia z tabloidyzacją, polegającą m.in. budowaniu aury paniki, ciągłego ostrzegania przed zagrożeniami - ocenia medioznawca.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH