Podatek od cukru funkcjonuje już w 25 krajach. W świetle niepokojących krajowych danych dot. spożycia cukru (ale i rosnących potrzeb budżetowych) jest całkiem prawdopodobne, że pojawi się także w Polsce.

Dyrektor NIZP-PZH przestrzega jednak, że taki ruch bez publicznej debaty będzie budził zbyt wiele emocji i może spowodować, że część konsumentów odbierze go jako ingerencję w ich swobodę wyboru żywności.

O idącym głównie z USA trendzie pośredniego karania za niezdrowy styl życia Rynek Zdrowia pisał szerzej pod koniec sierpnia br. Wówczas wielu ekspertów zwracało uwagę, że w dbaniu o zdrowie lepiej stosować tzw. marchewkę, a nie kij.

Czytaj więcej: Karać otyłych, nagradzać szczupłych - czyli o kiju i marchewce w dbaniu o zdrowie

A jak oceniane jest samo opodatkowanie cukru?

- Amerykańscy naukowcy wskazują, że 10-procentowy podatek na napoje dosładzane jest pięciokrotnie skuteczniejszy w zmniejszaniu różnic w zdrowiu niż sama kampania edukacyjna na rzecz profilaktyki chorób układu krążenia - zaznacza dr Juszczyk. Dodaje, że w każdym państwie, które wprowadziło tego typu podatek, obserwuje się spadek w konsumpcji cukru, szczególnie wśród osób o niskim statusie społeczno-ekonomicznym.

- Dostępne badania z kilku krajów świata pokazują wyraźny trend - średnio na 10 proc. podatku przypada 10-procentowy spadek wolumenu sprzedaży - zauważa Paweł Śliwowski, analityk w Zespole Ekonomii Behawioralnej Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Zaznacza przy tym, że w niektórych krajach spadkowi sprzedaży słodkich napojów towarzyszy wzrost sprzedaży produktów z podobnej kategorii. A to dopiero początek problemów, które może generować „tax sugar”.

(Nie)idealne narzędzie
"Podrożałoby prawie wszystko, bo nawet nie uświadamiamy sobie, że cukier jest w prawie każdym artykule spożywczym, nawet w chlebie. Podatek przyczyniłby się też do bankructwa małych firm cukierniczych. Nie spodziewam się natomiast efektów prozdrowotnych tej daniny. Chodzi tylko o to, by wyciągnąć pieniądze z kieszeni obywateli" - alarmował w połowie 2018 r. w jednym z wysokonakładowych dzienników Andrzej Sadowski, ekonomista z Centrum im. Adama Smitha.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.