Eurobarometr: Polacy nie wierzą w skuteczność służby zdrowia Prof. Jacek Ruszkowski uważa, że w pewnym sensie opinia Polaków o rodzimej ochronie zdrowia jest zbyt surowa.

Zaledwie co trzeci polski pacjent jest zadowolony ze służby zdrowia w swoim kraju. Dominuje w nas brak wiary, że lekarz w porę rozpozna chorobę i nas wyleczy.

Jak podaje dziennik eMetro, ankieterzy badania Eurobarometr „Bezpieczeństwo pacjentów i jakość służby zdrowia” pytali pacjentów ze wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej, jak duże jest według nich ryzyko doświadczenia błędów medycznych lub złego traktowania podczas pobytu w szpitalu. Interesowała ich też ocena poziomu opieki zdrowotnej w poszczególnych krajach.

Według Eurobarometru polską służbę zdrowia dobrze ocenia zaledwie 30 proc. obywateli. Gorzej o państwowej ochronie zdrowia mówią Węgrzy, Bułgarzy, Rumuni i Grecy (zadowolony jest co czwarty). Dla porównania w Belgii, Francji czy Finlandii odsetek zadowolonych sięga 90-97 proc. osób.

Najgorzej ankietowani Polacy ocenili opiekę szpitalną. Aż 69 proc. z nich uważa, że podczas pobytu w szpitalu może mu stać się krzywda, głównie z powodu błędnej lub spóźnionej diagnozy (81 proc.) oraz szpitalnych zakażeń (76 proc.).

W rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl prof. Jacek Ruszkowski, dyrektor Centrum Zdrowia Publicznego w Akademii Leona Koźmińskiego przyznaje, że niestety nie dziwią go wyniki tych badań.

– Składa się na to wiele czynników m.in. to, że w niektórych szpitalach sytuacja naprawdę jest dramatyczna. Są przepełnione, przestarzałe, czas oczekiwania na świadczenia jest długi a pacjent czuje się jak przedmiot. Inna sprawa to fakt, że w mediach coraz częściej wybuchają afery związane z służbą zdrowia. Pisze się wiele o błędach lekarskich, o wieloletnich kolejkach do operacji, braku właściwego rozpoznania. To wszystko buduje dość tragiczny obraz, przy którym giną pozytywne informacje o służbie zdrowia – mówi prof. Jacek Ruszkowski.

Jak podkreśla ekspert, wszystko to sprzyja brutalizowaniu się stosunków między pacjentami a lekarzami.

– I to po obu stronach. Pacjent nie zawsze potrzebuje supertechnologii medycznej i superleków, ale na pewno potrzebuje troski, a na to brakuje czasu. Często dochodzi też do tego, że pacjentem w szpitalu rządzi pieniądz, wypisuje się go albo przetrzymuje zależnie od tego, co jest bardziej opłacalne w rozliczeniach z NFZ. Tak rodzi się poczucie, że w szpitalu raczej nic dobrego człowieka nie spotka – podsumowuje dyrektor Centrum Zdrowia Publicznego

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH