Eksperci: młodzież sięga po narkotyki sporadycznie, spada konsumpcja

Narkotyki nie są rozpowszechnione wśród młodzieży; w ciągu ostatniego roku sięgnęło po nie w Polsce 16 proc. młodych ludzi, systematycznych użytkowników jest znacznie mniej - przekonuje Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Jak podkreśla dr Piotr Jabłoński, dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, zewsząd słychać głosy, że Polskę zalewa fala narkomanii i wszyscy młodzi ludzie biorą narkotyki.

- Tymczasem dane pokazują, że większość młodzieży nie sięga po substancje psychoaktywne, a od 2003 r. obserwujemy tendencje spadkowe - z roku na rok jest ich coraz mniej -  mówił dr Jabłoński 20 czerwca na konferencji prasowej inaugurującej kampanię „Narkotyki? Na co mi to!”.

Według badań CBOS odsetek uczniów deklarujących w ciągu ostatniego roku kontakt z narkotykami wynosił w 2010 r. 16 proc. W latach 1992 - 2003 ich liczba systematycznie wzrastała (z 5 proc. do 24 proc.), w 2008 r. odsetek zmniejszył się do 15 proc.

Badania młodzieży szkolnej ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) wskazują, że w 2007 r. w Polsce 16 proc. młodzieży (15-16 lat) deklarowało chociaż jednorazowy kontakt z marihuaną i haszyszem, a w przypadku amfetaminy 4 proc.

Spadek konsumpcji narkotyków w Polsce, w tym „dopalaczy”, potwierdzają badania przeprowadzone przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii wśród osób w wieku 15-75 lat. Do przynajmniej jednorazowego kontaktu z "dopalaczami" przyznało się 6 proc. badanych w 2009 r. i 3 proc. badanych w 2010 r. Inne, najpopularniejsze substancje nielegalne w Polsce to marihuana i haszysz. W 2010 r. do używania kiedykolwiek w życiu przetworów konopi przyznało się 4 proc. badanych, a w 2009 r. - 5 proc.

Jak mówi prof. Janusz Czapiński, autor Diagnozy Społecznej, z jego najnowszych badań wynika, że do brania narkotyków przyznało się 1,3 proc. osób powyżej 16 roku życia, najwięcej w grupie mężczyzn do 24 roku życia - 7 proc. (w tej samej grupie wiekowej było 2.1 proc. kobiet).

- Po 24. roku życia, czyli okresie, kiedy kończy się studia, zaczyna pracę, wchodzi w dorosłość, odsetek ten spada z 7 proc. do 1,6 proc. To pokazuje, że z tego problemu większość ludzi wychodzi samoistnie, kiedy dorasta, zakłada rodziny i rozpoczyna dorosłe życie - mówi prof. Czapiński.

Jak przekonuje dr Agnieszka Pisarska z Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej Instytutu Psychiatrii i Neurologii, błędne przekonanie dotyczące rozpowszechnienia narkotyków wśród młodzieży sprzyja temu, by młodzi ludzie po narkotyki sięgali. Dlatego kampania "Na co mi to!" ma przekonać, że przeważająca większość młodych ludzi narkotyków nie bierze.

- Chcemy pokazywać, że dzięki różnego rodzaju pasjom można ciekawie żyć bez narkotyków, że niebranie jest modne - mówił Jabłoński.

W ramach kampanii uruchomiono stronę internetową www.nacomito.com.pl, na której dzielić się można swymi zainteresowaniami oraz znaleźć propozycje na ciekawe spędzenie czasu. Przygotowano również spoty telewizyjne i radiowe, plakaty itp. Kampania prowadzona będzie również w klubach oraz na portalach społecznościowych.

Patronat nad kampanią objęło Ministerstwo Zdrowia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.