Dr Jacek Kozakiewicz: naszym największym kapitałem jest zdrowie Dr Jacek Kozakiewicz, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach; FOT. PTWP

- Należy przypominać o tym, że reklamy i "dr Google" nie leczą, że nie można lekceważyć niepokojących objawów, że powinniśmy przestrzegać zaleceń lekarskich. To są może banalne rzeczy, ale właśnie o nich w codziennej gonitwie najłatwiej zapominamy - mówi dr Jacek Kozakiewicz, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach.

Rynek Zdrowia: - Jakie są główne powody, dla których Śląska Izba Lekarska organizuje czwartą już edycję akcji edukacyjnej „Nie żyj złudzeniami, zdrowie jest najważniejsze” tym razem, pod hasłem „Niezbędne dla zdrowia”?
Dr Jacek Kozakiewicz: - Problemy, z którymi od wielu lat boryka się nasz system ochrony zdrowia związane są, między innymi, z wieloletnim niedofinansowaniem. Te bolączki nie znikną z dnia na dzień. W tym kontekście chcemy przypomnieć społeczeństwu to, że na dobrostan zdrowotny w ograniczonym stopniu wpływa medycyna naprawcza, mimo stałego jej postępu i rozwoju.

Znane kanadyjskie badania Marca Lalonde’a z lat 70. ubiegłego wieku wskazywały, że sam system opieki zdrowotnej tylko w ok. 10 proc. decyduje o naszym zdrowiu, podczas gdy styl życia - aż w ponad 50 proc. Pozostałe determinanty to czynniki środowiskowe i genetyczne. Rzecz jasna na styl naszego życia mamy wśród tych wszystkich czynników największy wpływ.

Żyjemy w czasach ogromnego postępu technologicznego w zakresie komunikacji. Dzisiaj dotarcie do informacji nie jest żadnym problemem. Natomiast wyzwanie stanowi racjonalna selekcja i zdobycie rzetelnych informacji. Rację ma pani profesor Krystyna Heska-Kwaśniewicz z Uniwersytetu Śląskiego, która podkreśla, że powinniśmy obecnie mówić nie tylko o smogu atmosferycznym, ale także o smogu informacyjnym.

Śląska Izba Lekarska akcją edukacyjną „Nie żyj złudzeniami, zdrowie jest najważniejsze” chce pomóc mieszkańcom naszego regionu i nie tylko im, właśnie w docieraniu do sprawdzonych, najbardziej rzetelnych informacji o tym, jak racjonalnie dbać o swoje zdrowie.

Jest to szczególnie ważne również dlatego, że w przestrzeni publicznej coraz więcej różnego rodzaju reklam produktów, które rzekomo mają poprawić nasze samopoczucie, często wręcz w cudowny sposób zlikwidować różne dolegliwości, od razu po zastosowaniu. Niestety, taki zafałszowany przekaz, często dociera do wielu odbiorców, czyniąc naprawdę poważne szkody, zarówno dla budżetu domowego, jak i dla zdrowia.

Ważne jest więc, aby podmioty - które nie są zainteresowane osiąganiem zysku i komercyjnym promowaniem produktów - przekazywały społeczeństwu w pełni rzetelną wiedzę o zdrowiu. Takimi podmiotami są, między innymi, medyczne samorządy zawodowe.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH