Diabetolog: słodkie napoje musiałyby podrożeć o 10 zł, aby zniechęcić konsumentów Prof. Lesze

Jeśli tylko dołożymy niewielki podatek do produktów zawierających cukier, to da to niewiele. 70 gr podwyżki nic nie zmieni, ale gdyby litr słodkiego sztucznego napoju podrożał o 10 zł, ludzie na pewno przestaliby go kupować - twierdzi prof. Leszek Czupryniak, diabetolog.

Zaznacza, że w prasie naukowej są analizy na ten temat. Mówią one, że w przypadku niskiego podatku "na początku sprzedaż trochę spada, ale po roku, dwóch jest powrót do punktu wyjścia" - konsumenci przyzwyczajają się do nowej ceny i zaczynają kupować tyle co wcześniej.

Prof. Czupryniak podkreśla, że "cukrowy" podatek to ruch w słusznym kierunku, ale nie może być jedyny. "To musi być element szerszych działań na rzecz kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych obywateli" - czytamy w rozmowie specjalisty z Gazetą Wyborczą.

Zaznacza, że produkty niekorzystne dla zdrowia - a im więcej cukru, tym gorzej - powinny być drogie, ale jednocześnie produkty zdrowe powinny być znacznie tańsze. Tymczasem - jak mówi - dziś jest na odwrót.

Zdecydowanym zwolennikiem podatku od dosładzanych produktów jest prezes NFZ, Adam Niedzielski. - Spożycie cukru drastycznie rośnie. GUS opublikował ostatnio badania „100 lat polskiej statystyki”. Z zestawień wynika, że w latach 50. konsumowaliśmy „na głowę” ok. 25 kg cukru rocznie. Dane za 2017 rok mówią już o 44 kg. W roku 2018 było to 51 kg - mówił w rozmowie z Rynkiem Zdrowia pod koniec listopada ub.r.

Zauważał, że jeżeli popatrzymy na strukturę spożycia cukru z 2017 roku - bo z tego roku są dokładne dane - to jedynie 11 kg z 44 jest spożywanych w sposób świadomy w tym sensie, że jest wynikiem celowego słodzenia herbaty czy kawy białym cukrem. Pytany, dlaczego rozmawia się o opodatkowaniu głównie dosładzanych napojów, stwierdził, ze "od czegoś trzeba zacząć". - Napoje gazowane charakteryzują się jedną z najwyższych zawartości cukru w stosunku do swojej objętości, generując tym samym wysokie ryzyko jego nadmiernego spożycia, a finalnie - otyłości - konstatował.

Miesiąc przed rozmową z szefem NFZ Rynek Zdrowia o ocenę "podatku od grzechu" zapytał wybranych ekspertów. O wysokości podatku nikt nie mówił, ale pojawiały się inne wątpliwości.

- Klienci mogą rzadziej kupować słodkie napoje obciążone podatkiem, ale w zamian częściej sięgać po inne słodkie produkty. Mogą pojawić się też próby obchodzenia daniny. W USA, gdzie podatek był wprowadzany lokalnie, klienci jeździli do sąsiednich miast po tańsze produkty - zauważał Paweł Śliwowski, analityk w Zespole Ekonomii Behawioralnej Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

„Mieszane uczucia” miała też dr Danuta Gajewska, prezes Polskiego Towarzystwa Dietetyki. - Nie można wykluczyć scenariusza, w którym przy większych wydatkach na słodkie produkty zmniejszą się np. wydatki na warzywa i owoce. Mam też wątpliwości, w jaki sposób mogłyby być wydane pozyskane z podatku fundusze - oceniała.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.