Decentralizacja NFZ w 2014 r.?

W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad projektem ustawy o instytucjach systemu ubezpieczenia zdrowotnego. Ogłoszenie projektu spodziewane jest za kilka tygodni. Decentralizacja NFZ - jeden z głównych jego elementów - zapowiadana jest wiosną lub latem 2014 r.

W założeniach do projektu, z którymi zapoznała się Gazeta Wyborcza, mowa o 16 oddziałach NFZ. O ich liczbie zdecydowały przesłanki "natury historycznej i ambicjonalnej". Ustawa pozwoli jednak na łączenie oddziałów, jeśli taka będzie ich wola. Będą nimi zarządzać prezesi powoływani przez rady nadzorcze. W skład rad wejdą przedstawiciele samorządów i wojewody.

- Oddziały NFZ otrzymają dotychczasowe kompetencje centrali w zakresie kontraktowania świadczeń. Chodzi o to, by regiony miały większy wpływ na kształtowanie polityki zdrowotnej na danym terenie - powiedział 21 stycznia w wywiadzie dla PAP wiceminister zdrowia Sławomir Neumann, odpowiedzialny za prace nad ww. ustawą.

Z kolei Jakub Szulc, były wiceminister zdrowia, obecnie członek sejmowej Komisji Zdrowia, podkreślał 24 stycznia w trakcie warszawskiej konferencji "Świadczeniodawca 2013", że sama likwidacja Centrali NFZ to za mało. Dodał, że niezbędne jest wprowadzenie do systemu nowej jakości - zmian w polityce kontraktowania. Miałyby one polegać na przesunięciu kompetencji związanych z określaniem potrzeb zdrowotnych w danym województwie z NFZ na wojewodów.

W opinii Szulca to właśnie oni byliby najlepszymi partnerami w procesie kontraktowania, określając, wspólnie z grupą ekspertów, zapotrzebowanie na konkretne świadczenia w regionie. Punktem wyjścia do określenie planu kontraktów będą naturalnie dane epidemiologiczne i demograficzne.

Jak wynika z ustaleń Gazety, zawierając kontrakty na leczenie ze szpitalami, NFZ ma się kierować wskazaniami "mapy potrzeb zdrowotnych" uwzględniającej, jakiego leczenia potrzebują mieszkańcy danego powiatu, miasta, a nawet dzielnicy (np. z powodu dużej liczby seniorów). Ma też wskazywać, z iloma lecznicami NFZ powinien podpisać kontrakty.

Zasady podziału pieniędzy między wojewódzkie Fundusze nie zmienią się: nadal głównym kryterium będzie liczba mieszkańców.

Plany finansowe Funduszy będą tworzone w województwach, ale zatwierdzać je będzie Urząd Ubezpieczeń Zdrowotnych (UUZ), który oprócz sprawowania nadzoru nad systemem ubezpieczenia zdrowotnego przejmie realizację zadań z zakresu oceny technologii medycznych oraz monitorowania jakości świadczeń i akredytacji, a więc zadania należące do Agencji Oceny Technologii Medycznych (AOTM) oraz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Odnosząc się do planów likwidacji AOTM i CMJ, minister Sławomir Neumann zwrócił uwagę, że w tym przypadku "likwidacja" nie jest odpowiednim słowem, chodzi bowiem o połączenie - w ramach jednego urzędu - zadań AOTM oraz CM, z wykorzystaniem ich aktywów. 

- Ustawa wydzieli trzy części nowego urzędu centralnego: nadzorczo-kontrolną, wyceniającą procedury medyczne oraz oceniającą jakość udzielanych świadczeń - zapowiedział Sławomir Neumann.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH