Decentralizacja NFZ: nie zmieniajmy roli wojewodów

Czasami można odnieść wrażenie, że z pola widzenia polityków, ekspertów i pracowników ochrony zdrowia zniknął pacjent - uważa senator Helena Hatka*.

Trwa dyskusja na temat przyszłości Narodowego Funduszu Zdrowia. Ścierają się z sobą różne poglądy - na przykład komu powinien podlegać NFZ - wojewodzie, a może marszałkowi? Czy też na o działalność płatnika powinni mieć wpływ starostowie lub inne instytucje?

Na szczęście nikt już nie ma wątpliwości, że Narodowy Fundusz Zdrowia powinien być zdecentralizowany i zreorganizowany, co nie było tak oczywiste jeszcze kilka lat temu. Dobrze, że jest zgodność co do poglądu, że jeżeli chcemy w przyszłości osiągnąć zauważalną poprawę w dostępie do świadczeń zdrowotnych i większe zadowolenie pacjentów, to powinniśmy również zmienić sposób myślenia i działania płatnika.

Właśnie teraz, w przededniu kolejnych zmian, które będą miały istotny wpływ na przyszłość systemu ochrony zdrowia warto zadać pytania, być może oczywiste z punktu widzenia metodologii i pragmatyki działania, a które mogą pomóc w procesie porządkowania opieki zdrowotnej w naszym kraju.

Jaki cel stawiamy przed polskim systemem ochrony zdrowia? Jaka ma być relacja tego systemu do polskiego społeczeństwa? Czy chcemy, aby dostęp do usług medycznych był taki sam, jak do innych usług, z których korzystamy bez większych problemów?

Odpowiedzi na te pytania nie są oczywiste, gdy obserwujemy dyskusję polityków, ekspertów, czy osób zatrudnionych w ochronie zdrowia. Czasami można odnieść wrażenie, że z ich pola widzenia zniknął pacjent jako podstawowy podmiot systemu ochrony zdrowia, czyli osoba płacąca składki. Cel, do którego powinniśmy zmierzać, to osiągnięcie dostępności do usług medycznych takiej samej jak do innych usług.

Cel ten powinien zweryfikować metody działania i zasady postępowania w systemie ochrony zdrowia po przeprowadzeniu decentralizacji NFZ. Bo właśnie płatnik może mieć bezpośredni wpływ na osiągnięcie tego celu. Uważam, że sposób organizacji zdecentralizowanego Funduszu powinien ułatwiać realizację tego zadania.

Płatnik powinien mieć możliwość decydowania, jakie świadczenia zdrowotne i od kogo chce kupić, kierując się potrzebami pacjentów. NFZ - mając doświadczenie i dostęp do informacji o ofercie świadczeniodawców, jakości świadczeń, migracji pacjentów, epidemiologii - najszybciej może przygotować mapę potrzeb zdrowotnych pacjentów w swoim regionie, kierując się faktycznymi potrzebami pacjentów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH