CBOS: więcej niż co czwarty badany pozytywnie ocenia służbę zdrowia

W ciągu dwóch lat zwiększył się - z 19 do 28 proc. - odsetek osób zadowolonych z działania służby zdrowia; w dalszym ciągu jednak dwie trzecie ankietowanych ocenia ją krytycznie - wynika z sondażu, w którym CBOS badał opinie nt. funkcjonowania opieki zdrowotnej.

Z badania CBOS wynika, że 28 proc. ankietowanych jest zdecydowanie zadowolonych lub raczej zadowolonych ze służby zdrowia. Zdecydowanie niezadowoleni oraz raczej niezadowoleni stanowią 68 proc. badanych.

Ośrodek bada oceny opieki zdrowotnej od 2001 r. w kilkuletnich odstępach czasu. Najniższy wskaźnik zadowolenia odnotowano w 2012 roku - wówczas pozytywną opinię na temat pracy służby zdrowia miał jedynie co piąty badany, a 78 proc. oceniało ją krytycznie.

System opieki zdrowotnej pozytywnie najczęściej oceniają ankietowani najmłodsi i najstarsi, badani gorzej wykształceni, uzyskujący najniższe dochody per capita, a także - nieco rzadziej - mieszkańcy mniejszych miejscowości. Rozczarowanie służbą zdrowia jest największe wśród respondentów, którzy w minionym półroczu korzystali z prywatnych świadczeń medycznych.

Badając percepcję funkcjonowania służby zdrowia CBOS poprosił ankietowanych o ustosunkowanie się do siedemnastu przedstawionych im opinii na temat lecznictwa - w stosunku do każdej z nich mogli oni określić, czy trafnie opisuje usługi uzyskiwane w ramach powszechnego ubezpieczenia społecznego.

Sondaż pokazał, że - w odbiorze społecznym - silną stroną polskiej służby zdrowia jest dostępność do lekarzy pierwszego kontaktu (74 proc. badanych potwierdziło taki pogląd), kompetencje lekarzy (według 65 proc. ankietowanych), oraz ich zaangażowanie w pracę i pomoc pacjentom (58 proc. odpowiedzi twierdzących). Najgorzej oceniane są: dostępność do lekarzy specjalistów (za problematyczną uznało ją 85 proc. badanych) oraz możliwości wykonania badań diagnostycznych (67 proc. wskazań).

Krytyczne oceny dominowały także w przypadku takich aspektów działania służby zdrowia jak: możliwości umówienia się na wizytę u lekarza w dogodnym terminie, równe traktowanie pacjentów (niezleżenie od ich stanu zdrowia), obsługa pacjentów przez administrację placówek, a także dogodność lokalizacji, w których pacjenci mogą wykonać badania diagnostyczne oraz skonsultować się z lekarzem specjalistą.

Ponad połowa ankietowanych pozytywnie oceniła: wykorzystanie nowoczesnej aparatury medyczną w leczeniu, jakość informacji na temat opieki lekarskiej, nocną pomoc medyczną, życzliwość i troskę w podejściu do pacjentów oraz warunki leczenia.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.