CBOS: więcej niż co czwarty badany pozytywnie ocenia służbę zdrowia

W ciągu dwóch lat zwiększył się - z 19 do 28 proc. - odsetek osób zadowolonych z działania służby zdrowia; w dalszym ciągu jednak dwie trzecie ankietowanych ocenia ją krytycznie - wynika z sondażu, w którym CBOS badał opinie nt. funkcjonowania opieki zdrowotnej.

Z badania CBOS wynika, że 28 proc. ankietowanych jest zdecydowanie zadowolonych lub raczej zadowolonych ze służby zdrowia. Zdecydowanie niezadowoleni oraz raczej niezadowoleni stanowią 68 proc. badanych.

Ośrodek bada oceny opieki zdrowotnej od 2001 r. w kilkuletnich odstępach czasu. Najniższy wskaźnik zadowolenia odnotowano w 2012 roku - wówczas pozytywną opinię na temat pracy służby zdrowia miał jedynie co piąty badany, a 78 proc. oceniało ją krytycznie.

System opieki zdrowotnej pozytywnie najczęściej oceniają ankietowani najmłodsi i najstarsi, badani gorzej wykształceni, uzyskujący najniższe dochody per capita, a także - nieco rzadziej - mieszkańcy mniejszych miejscowości. Rozczarowanie służbą zdrowia jest największe wśród respondentów, którzy w minionym półroczu korzystali z prywatnych świadczeń medycznych.

Badając percepcję funkcjonowania służby zdrowia CBOS poprosił ankietowanych o ustosunkowanie się do siedemnastu przedstawionych im opinii na temat lecznictwa - w stosunku do każdej z nich mogli oni określić, czy trafnie opisuje usługi uzyskiwane w ramach powszechnego ubezpieczenia społecznego.

Sondaż pokazał, że - w odbiorze społecznym - silną stroną polskiej służby zdrowia jest dostępność do lekarzy pierwszego kontaktu (74 proc. badanych potwierdziło taki pogląd), kompetencje lekarzy (według 65 proc. ankietowanych), oraz ich zaangażowanie w pracę i pomoc pacjentom (58 proc. odpowiedzi twierdzących). Najgorzej oceniane są: dostępność do lekarzy specjalistów (za problematyczną uznało ją 85 proc. badanych) oraz możliwości wykonania badań diagnostycznych (67 proc. wskazań).

Krytyczne oceny dominowały także w przypadku takich aspektów działania służby zdrowia jak: możliwości umówienia się na wizytę u lekarza w dogodnym terminie, równe traktowanie pacjentów (niezleżenie od ich stanu zdrowia), obsługa pacjentów przez administrację placówek, a także dogodność lokalizacji, w których pacjenci mogą wykonać badania diagnostyczne oraz skonsultować się z lekarzem specjalistą.

Ponad połowa ankietowanych pozytywnie oceniła: wykorzystanie nowoczesnej aparatury medyczną w leczeniu, jakość informacji na temat opieki lekarskiej, nocną pomoc medyczną, życzliwość i troskę w podejściu do pacjentów oraz warunki leczenia.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH