Zmysł dotyku wpływa na podejmowanie decyzji

Choć zmysł dotyku rozwija się u człowieka jako pierwszy, wciąż nie poświęca mu się odpowiedniej uwagi - oceniają badacze.

Dotykanie twardego lub miękkiego obiektu może wpłynąć na to, jak myślimy czy nawet jakie decyzje podejmujemy.

Podobny wpływ mogą mieć odczucia związane z gładkością lub szorstkością powierzchni, której dotykamy lub trzymaniem w ręku ciężkiego bądź lekkiego przedmiotu.

Dowiodły tego dotykowe eksperymenty przeprowadzone przez Joshuę Ackermana, profesora marketingu ze sławnego Massachusetts Institute of Technology wspólnie z psychologami z Harvardu i Yale University.

Zdaniem Ackermana, dotykowe wrażenia nie tylko mają znaczenie orientacyjne lub wprowadzają w dobry nastrój, ale także wiążą się specyficznie z niektórymi abstrakcyjnymi znaczeniami. W rezultacie pozornie nieważne bodźce związane z dotykiem mogą zadecydować o kupnie nowego samochodu czy wyniku dyplomatycznych negocjacji. To, co twarde, kojarzy się ze stabilnością twardością i surowością, szorstkość z trudnościami, ciężar z powagą i ważnością.

Podczas eksperymentów wystarczyło dać oceniającemu cięższą podkładkę do papierów, by oceniał kandydata do pracy jako poważniejszego, chociaż ciężar nie wpływał na opinię, na ile da się on lubić.

Mężczyźni trzymając w reku cięższy dokument chcieli przyznawać więcej pieniędzy na ważne społecznie cele, na przykład walkę z zanieczyszczeniem atmosfery.

Szorstka układanka sprawiała, że obojętne społeczne interakcje wydawały się przykre. Siedzącym na twardym krześle udawało się zbić cenę kupowanego samochodu o 896 dolarów, na miękkim – o 1243. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.