"Zabierz laskę do kina": kampania na rzecz niepełnosprawnych

"Zabierz laskę do kina" to tytuł kampanii mającej na celu zwracanie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, szczególnie niewidomych i niesłyszących. Akcja rusza w środę, 15 stycznia. W jej ramach w placówkach kultury wywieszane będą specjalne plakaty.

Na plakatach umieszczono zdjęcia autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego, nawiązujące do pamiętnych scen z trzech filmów uznanych za klasykę światowego kina: "Taksówkarza" Martina Scorsese, "Psychozy" Alfreda Hitchcocka i "Blue Velvet" Davida Lyncha.

W niektórych miejscach na wizerunkach "aktorów" - np. na twarzach - są czarne plamy. Na nich znajdują się opisy tego, co jest "pod" plamami. Pomysł odwołuje się do audiodeskrypcji, czyli opisu, który słyszą niewidomi podczas oglądania przystosowanych dla nich filmów - tłumaczą organizatorzy akcji, Fundacja Kultury bez Barier.

Kampania, która ma mieć zasięg ogólnopolski, startuje 15 stycznia. W placówkach związanych z kulturą - kinach, teatrach, muzeach, galeriach - w różnych polskich miastach (w Warszawie będą to np.: Kinoteka, kino Atlantic, teatry Studio i Powszechny, Muzeum Narodowe, Muzeum Pałac w Wilanowie) wywieszone będą plakaty ze zdjęciami odwzorowującymi sceny z "Taksówkarza", "Psychozy" i "Blue Velvet". Nie wyznaczono jeszcze konkretnej daty końcowej pierwszej edycji akcji, planowana jest ponadto druga odsłona kampanii za jakiś czas.

Jak wymieniała na wtorkowej (14 stycznia) konferencji prasowej w Warszawie szefowa Fundacji Kultury bez Barier Anna Żórawska, chodzi m.in. o to, by: filmy pokazywane w kinach oraz filmy na DVD opatrzone były audiodeskrypcją (z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących), żeby filmy polskie (w przypadku filmów zagranicznych już tak jest) prezentowano w kinach z napisami (dla osób głuchych i niedosłyszących), żeby podczas wydarzeń kulturalnych obecni byli tłumacze języka migowego.

Kampania kierowana jest do twórców kultury oraz do jej odbiorców - tłumaczyła. Organizatorzy akcji będą zachęcać twórców kultury, aby przy układaniu budżetów filmów, spektakli teatralnych, przy produkcji wystawy w muzeum uwzględniali w budżetach koszty m.in. audiodeskrypcji.
Żórawska wyjaśniła, jak powstało hasło kampanii: "Zabierz laskę do kina". - To apel, zaproszenie skierowane do ludzi, żeby zabrali, czy raczej spróbowali zabrać do kina osobę niewidomą, niedowidzącą, czyli osobę, która na co dzień chodzi z tytułową białą laską. Hasło wymyślił mój kolega z Fundacji, Robert Więckowski, który porusza się, jak sam mówi, z "blondie" - opowiadała.

Partnerami merytorycznymi kampanii "Zabierz laskę do kina" są agencja fotograficzna SHOOTME i Pracownia Szumu. Szczegółowe informacje o kampanii będą dostępne w internecie, m.in. na Facebooku (www.facebook.com/ZabierzLaskeDoKina).

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH