Włoscy żywieniowcy radzą, jak zadziałać przeciw świątecznej chandrze Odpowiednie jedzenie ułatwi przetrwanie świątecznych dni tym, którzy mają z tym kłopot - przekonują włoscy specjaliści. Fot. Archiwum

Ryż, ryby i czekolada mogą pomóc przezwyciężyć świąteczną chandrę - mówią włoscy specjaliści do spraw żywienia. Podkreślają, że u wielu osób Święta wywołują smutek, niepokój i melancholię. Dlatego proponują menu, które poprawi humor.

- Odpowiednie jedzenie może być znakomitym panaceum i ułatwi przetrwanie najbliższych dni tym, którzy mają z tym kłopot - tłumaczy psychiatra Angela De Marco.

Podkreśla, że niektóre produkty zawierają składniki, które pomagają organizmowi wytwarzać neuromediatory, odpowiedzialne za dobry humor.

Doktor De Marco podkreśla, że tzw. Christmas blues to coraz bardziej znane zjawisko. W USA dotyka ono według badań około 45 procent osób. Według włoskiej specjalistki podobnie rzecz ma się w Europie, w tym we Włoszech.

Jedną z przyczyn świątecznego smutku jest typowy dla zimy spadek produkcji serotoniny, czyli hormonu dobrego samopoczucia. Do tego, jak się zauważa, dochodzi stres związany z przedświątecznym pośpiechem i dążeniem do doskonałości, co jest rezultatem kreowanego w mediach, głównie w reklamach, idealnego obrazu Bożego Narodzenia.

Dlatego, jak wskazują eksperci, gdy kogoś dręczy świąteczny smutek, trzeba wybrać produkty żywnościowe, ratujące humor i optymizm.

Jako przystawkę na kolację w Wigilię poleca się sałatkę z czarnego ryżu, zawierającego węglowodan złożony o niskim wskaźniku glikemicznym, który zapewnia stały poziom cukru we krwi i tłumi agresję.

Dodatkami do ryżu powinny być krewetki - doskonałe źródło jodu, a także migdały i curry, uważane za sprzymierzeńców w walce z depresją.

Znakomitym pierwszym daniem będzie razowy makaron z szafranem i łososiem, a drugim - ryba z dodatkiem brokułów i szpinaku. Jarzyny te są bogate w kwas foliowy i witaminy B. Ich niedobór wywołuje stres, co z kolei skutkuje niepokojem i depresją.

Wigilijną kolację specjaliści radzą Włochom zakończyć czerwonymi owocami, takimi jak jagody czy maliny, ale także bananami, bogatymi w potas, czyli źródło dobrego nastroju.

Poprawi go także świąteczny nugat z migdałami, orzechami oraz gorzką czekoladą, zawierającą substancje zapewniające szczęście i wspomagające relaks. Nie należy też rezygnować z odrobiny czerwonego wina - radzi Angela De Marco.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH