Włoscy żywieniowcy radzą, jak zadziałać przeciw świątecznej chandrze Odpowiednie jedzenie ułatwi przetrwanie świątecznych dni tym, którzy mają z tym kłopot - przekonują włoscy specjaliści. Fot. Archiwum

Ryż, ryby i czekolada mogą pomóc przezwyciężyć świąteczną chandrę - mówią włoscy specjaliści do spraw żywienia. Podkreślają, że u wielu osób Święta wywołują smutek, niepokój i melancholię. Dlatego proponują menu, które poprawi humor.

- Odpowiednie jedzenie może być znakomitym panaceum i ułatwi przetrwanie najbliższych dni tym, którzy mają z tym kłopot - tłumaczy psychiatra Angela De Marco.

Podkreśla, że niektóre produkty zawierają składniki, które pomagają organizmowi wytwarzać neuromediatory, odpowiedzialne za dobry humor.

Doktor De Marco podkreśla, że tzw. Christmas blues to coraz bardziej znane zjawisko. W USA dotyka ono według badań około 45 procent osób. Według włoskiej specjalistki podobnie rzecz ma się w Europie, w tym we Włoszech.

Jedną z przyczyn świątecznego smutku jest typowy dla zimy spadek produkcji serotoniny, czyli hormonu dobrego samopoczucia. Do tego, jak się zauważa, dochodzi stres związany z przedświątecznym pośpiechem i dążeniem do doskonałości, co jest rezultatem kreowanego w mediach, głównie w reklamach, idealnego obrazu Bożego Narodzenia.

Dlatego, jak wskazują eksperci, gdy kogoś dręczy świąteczny smutek, trzeba wybrać produkty żywnościowe, ratujące humor i optymizm.

Jako przystawkę na kolację w Wigilię poleca się sałatkę z czarnego ryżu, zawierającego węglowodan złożony o niskim wskaźniku glikemicznym, który zapewnia stały poziom cukru we krwi i tłumi agresję.

Dodatkami do ryżu powinny być krewetki - doskonałe źródło jodu, a także migdały i curry, uważane za sprzymierzeńców w walce z depresją.

Znakomitym pierwszym daniem będzie razowy makaron z szafranem i łososiem, a drugim - ryba z dodatkiem brokułów i szpinaku. Jarzyny te są bogate w kwas foliowy i witaminy B. Ich niedobór wywołuje stres, co z kolei skutkuje niepokojem i depresją.

Wigilijną kolację specjaliści radzą Włochom zakończyć czerwonymi owocami, takimi jak jagody czy maliny, ale także bananami, bogatymi w potas, czyli źródło dobrego nastroju.

Poprawi go także świąteczny nugat z migdałami, orzechami oraz gorzką czekoladą, zawierającą substancje zapewniające szczęście i wspomagające relaks. Nie należy też rezygnować z odrobiny czerwonego wina - radzi Angela De Marco.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.