Ważna jest nie tylko ilość jedzenia, ale także pora posiłku Spożywanie posiłków w określonym przedziale czasowym pozwala lepiej kontrolować wagę Fot. Archiwum

Okazuje się, że ważne jest nie tylko to, co jemy, ale również, kiedy. Jak wskazują badania,  spożywanie posiłków w określonym przedziale czasowym pozwala lepiej kontrolować wagę.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez specjalistów z University of Alabama w Birmingham, osoby, które swój ostatni posiłek w ciągu dnia konsumowały wczesnym popołudniem wykazywały mniejsze napady głodu i spalały nieco więcej tkanki tłuszczowej niż osoby, które jadły przez cały dzień.

- Im więcej posiłków spożyjemy we wcześniejszych porach dnia, tym lepiej - przekonuje Courtney Peterson, autorka badania i profesor nauk żywieniowych z University of Alabama w Birmingham. Czas posiłków może mieć znaczenie, ze względu na zegar biologiczny naszego organizmu, przez co niektóre czynności lepiej wykonywać w pewnych określonych przedziałach czasowych, wyjaśnia ekspert.

Na potrzeby badania, grupa ochotników przetestowała dwa schematy żywieniowe. Jeden z nich zakładał spożywanie posiłków między godziną 8.00 a 14.00, drugi schemat nawiązywał do tradycyjnego modelu żywienia - 8.00 - 20.00. W obu przypadkach badani jedli dokładnie tę samą ilość kalorii.

Badania wykazały, że osoby, które spożywały wszystkie posiłki między 8.00 a 14.00 spalali około 6 proc. więcej tłuszczu. Choć spożywanie ostatniego posiłku o godzinie 14.00 wydaje się ekstremalne, Peterson wskazuje, że taki schemat żywienia można dostosować do własnych potrzeb. Proponuje, aby ostatni posiłek spożywać np. o godzinie 16.00, albo nieco zmienić model żywienia.

- Jeśli chcemy przetestować taki model żywienia, możemy zaplanować swoje posiłki w przedziale czasowym pomiędzy godziną 8.00 a 16.00. Takie rozwiązanie wydaje się bardziej osiągalne. Inną strategią może być trzymanie się dotychczasowego harmonogramu posiłków, jednak wprowadzenie drobnych zmian w ilości jedzenia. Śniadanie i lunch można uczynić najbardziej obfitym posiłkiem w ciągu dnia, obiad i kolację powinny być nieco lżejsze - wyjaśnia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.