Warmińsko-Mazurskie: ułatwienia dla osób głuchych przy zgłoszeniach alarmowych Możliwe będzie wezwanie pomocy np. przez SMS Fot. Archiwum RZ

Osoby głuche i niedosłyszące z Warmii i Mazur będą miały ułatwiony kontakt ze służbami ratunkowymi. Reprezentanci tego środowiska podpisali w czwartek z wojewodą porozumienie umożliwiające wzywanie pomocy przez SMS i aplikacje na urządzenia mobilne.

Podległe wojewodzie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie od kilku miesięcy udostępnia system powiadomień alarmowych, dzięki któremu niesłyszący mogą samodzielne kontaktować się z dysponentem służb ratowniczych.

W sytuacji zagrożenia zdrowia, życia czy mienia takie osoby mogą wezwać policję, straż pożarną lub pogotowie za pomocą czynnej przez całą dobę bramki SMS i specjalnej aplikacji mobilnej. Dzięki tej aplikacji niesłyszący nie musi opisywać w SMS powodu wezwania, tylko wybiera obrazek odpowiadający kategorii zdarzenia: wypadek, pożar, włamanie, itp.

Zgłoszenia alarmowe są przyjmowane od osób zarejestrowanych w bazie danych. Wcześniej muszą one złożyć oświadczenia, w których podadzą namiary teleadresowe i tzw. dane wrażliwe o stanie zdrowia, w tym przewlekłych chorobach. Takie informacje ułatwią ratownikom lokalizację wzywającego i uzupełnią ich wiedzę, co do charakteru wsparcia, jakiego należy udzielić.

Oświadczenia o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych zbierają i przekazują do Centrum Powiadamiania Ratunkowego organizacje zrzeszające głuchych i niedosłyszących. Dlatego wojewoda Artur Chojecki podpisał w czwartek porozumienia w tej sprawie z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych przy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim oraz Iławskim Stowarzyszeniem Niesłyszących "Jeziorak".

Zgodnie z porozumieniem głusi - w ramach szkoleń - odwiedzą dyspozytornię medyczną i dowiedzą się, jak funkcjonuje. Będą też uczyli się zasad udzielania pierwszej pomocy. Opracowywana jest również publikacja na papierze, przeznaczona dla członków zespołów ratowniczych, którzy nie znają języka migowego. Ma ona ułatwić porozumiewanie się z głuchym w miejscu zdarzenia.

Zdaniem kierownika Centrum Powiadamiania Ratunkowego Krzysztofa Kisiela, do czasu wprowadzenia systemu uproszczonych powiadomień alarmowych dla głuchych, takie osoby czuły się zwykle bezradne i musiały prosić słyszącego opiekuna o pośrednictwo w uzyskaniu pomocy. - Teraz mogą zrobić to samodzielnie. Otworzyliśmy im drzwi na świat - ocenił.

Według danych służb wojewody, dotychczas w bazie Centrum zarejestrowanych było 300 głuchych i niedosłyszących, a ok. 100 korzysta już z aplikacji mobilnej. Warmia i Mazury są jednym z pierwszych regionów, które dostosowały numery alarmowe do potrzeb takich osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.