Wakacyjne grillowanie - czy może być zdrowe? Fot. archiwum RZ

Okres grillowania trwa przez całe lato. Potrafimy grillować smacznie, ale czy zdrowo? Warto pamiętać o tym, aby nie kłaść grillowanego mięsa bezpośrednio na ruszt. Wyciekający na rozżarzone węgle tłuszcz ulega spalaniu, podczas którego powstają szkodliwe substancje rakotwórcze - przypomina ekspert.

Najpopularniejszym i najczęściej grillowanym mięsem jest kiełbasa Warto wybierać ją spośród tych, które nie zawierają konserwantów oraz sztucznych barwników. Podobna zasada obowiązuje w przypadku wyboru dobrej karkówki. Dodatkowo zamiast sięgać po produkty paczkowane, lepiej kupować mięso świeże od sprawdzonych dostawców.

Mięso z grilla  jest mniej kaloryczne od smażonego, bo zawarty w nim tłuszcz wytapia się pod wpływem wysokiej temperatury. Mimo to mięsa najczęściej wrzucane na ruszt są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które powinniśmy ograniczać.

- Dlatego jeżeli chcemy grillować zdrowo wybierajmy mięsa o mniejszej zawartości tłuszczów np. kurczaka, indyka lub chudą wołowinę - radzi dr inż. Katarzyna Okręglicka z Zakładu Medycyny Zapobiegawczej i Higieny I Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Najzdrowszym wyborem będą ryby, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, pozytywnie wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu i dzięki temu wspierają zdrowie serca. Dobrą alternatywą dla mięs będą grillowane warzywa, np. pokrojone w plastry cukinia lub bakłażan przyprawione i skropione olejami.

Warto nie zapominać o ograniczeniu tłustych produktów zwierzęcych również podczas grillowania i wybierać produkty o mniejszej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, które spożywane w nadmiernej ilości prowadzą do otyłości, podwyższają stężenie złego cholesterolu we krwi oraz przyczyniają się do chorób sercowo-naczyniowych - komentuje ekspert.

Powszechnie znanym sposobem, który zwiększa smakowitość mięs serwowanych z grilla są marynaty, czyli mieszanki olejów, przypraw oraz octu lub cytryny. Poprawiają one walory sensoryczne mięs
i warzyw. Marynatę warto przygotować samodzielnie w domu. 

O wyborze olejów do marynat, decyduje taka sama zasada jak w przypadku wyboru oleju do smażenia. Do obróbki cieplnej odpowiednie są wyłącznie oleje rafinowane o wysokim punkcie dymienia i dużej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które dodatkowo charakteryzują się wysoką odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach np. olej rzepakowy czy rafinowana oliwa z oliwek - tłumaczy Katarzyna Okręglicka.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.