Wakacyjne grillowanie - czy może być zdrowe? Fot. archiwum RZ

Okres grillowania trwa przez całe lato. Potrafimy grillować smacznie, ale czy zdrowo? Warto pamiętać o tym, aby nie kłaść grillowanego mięsa bezpośrednio na ruszt. Wyciekający na rozżarzone węgle tłuszcz ulega spalaniu, podczas którego powstają szkodliwe substancje rakotwórcze - przypomina ekspert.

Najpopularniejszym i najczęściej grillowanym mięsem jest kiełbasa Warto wybierać ją spośród tych, które nie zawierają konserwantów oraz sztucznych barwników. Podobna zasada obowiązuje w przypadku wyboru dobrej karkówki. Dodatkowo zamiast sięgać po produkty paczkowane, lepiej kupować mięso świeże od sprawdzonych dostawców.

Mięso z grilla  jest mniej kaloryczne od smażonego, bo zawarty w nim tłuszcz wytapia się pod wpływem wysokiej temperatury. Mimo to mięsa najczęściej wrzucane na ruszt są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które powinniśmy ograniczać.

- Dlatego jeżeli chcemy grillować zdrowo wybierajmy mięsa o mniejszej zawartości tłuszczów np. kurczaka, indyka lub chudą wołowinę - radzi dr inż. Katarzyna Okręglicka z Zakładu Medycyny Zapobiegawczej i Higieny I Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Najzdrowszym wyborem będą ryby, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, pozytywnie wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu i dzięki temu wspierają zdrowie serca. Dobrą alternatywą dla mięs będą grillowane warzywa, np. pokrojone w plastry cukinia lub bakłażan przyprawione i skropione olejami.

Warto nie zapominać o ograniczeniu tłustych produktów zwierzęcych również podczas grillowania i wybierać produkty o mniejszej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, które spożywane w nadmiernej ilości prowadzą do otyłości, podwyższają stężenie złego cholesterolu we krwi oraz przyczyniają się do chorób sercowo-naczyniowych - komentuje ekspert.

Powszechnie znanym sposobem, który zwiększa smakowitość mięs serwowanych z grilla są marynaty, czyli mieszanki olejów, przypraw oraz octu lub cytryny. Poprawiają one walory sensoryczne mięs
i warzyw. Marynatę warto przygotować samodzielnie w domu. 

O wyborze olejów do marynat, decyduje taka sama zasada jak w przypadku wyboru oleju do smażenia. Do obróbki cieplnej odpowiednie są wyłącznie oleje rafinowane o wysokim punkcie dymienia i dużej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które dodatkowo charakteryzują się wysoką odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach np. olej rzepakowy czy rafinowana oliwa z oliwek - tłumaczy Katarzyna Okręglicka.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH