Trzeba zadbać o lekarzy, żeby oni mogli zadbać o pacjentów

Po szkoleniach dla lekarzy z zakresu komunikacji interpersonalnej i profesjonalizacji relacji lekarz-pacjent od starszych lekarzy słyszę: ''szkoda, że nie wiedziałem tego wcześniej'', studenci medycyny najczęściej pytają: ''dlaczego nie mamy tego na studiach'' - mówi dr nauk hum. Tomasz Sobierajski, socjolog, trener personalny, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Rynek Zdrowia: - Od prawie 10 lat prowadzi pan szkolenia dla lekarzy z zakresu komunikacji interpersonalnej i profesjonalizacji relacji lekarz-pacjent. Lekarze interesują się tymi zagadnieniami?

Dr Tomasz Sobierajski: - Zauważam, że z roku na rok lekarze są w coraz trudniejszej sytuacji. Dramatycznie zmniejsza się ilość czasu, jaki mają dla pacjentów, za to przybywa roboty papierkowej. Do tego dochodzą liczne zmiany w systemie opieki zdrowotnej, które wpływają na jakość ich pracy. Obserwuję, że coraz więcej lekarzy ma problemy z wypaleniem zawodowym.

Jednocześnie na przestrzeni tych 10 lat odnotowuję rosnącą potrzebę ze strony lekarzy, by szkolić się w zakresie komunikacji z pacjentem. Prowadzę wykłady dla małych grup lekarzy z przychodni lub oddziałów szpitalnych, ale zdarzyło mi się, że miałem audytorium i kilku tysięcy lekarzy. Co ważne, wykłady są organizowane na prośbę samych lekarzy, którzy potrzebują takiego wsparcia.

- Jakie są oczekiwania lekarzy dotyczące umiejętności komunikacji z pacjentem?

- Chcą dowiedzieć się, co zrobić, żeby pracowało się im lepiej. Wśród nich są osoby, które mają naturalne zdolności komunikacyjne, dzięki którym mogą bardzo dobrze komunikować się z pacjentami, ale większość ich nie ma - tak jak nie ma ich wielu ludzi w innych zawodach.

Problemy, które zgłaszają są nierzadko podstawowe. Potrzebują podstawowych umiejętności i narzędzi, takich jak: podanie dłoni, kontakt wzrokowy, co i jak mówić, w jaki sposób zadawać pytania, by uzyskać cenne dla postawienia diagnozy informacje, co zrobić, by pacjent czuł się wysłuchany i zaopiekowany. Tym bardziej, że w badaniach oczekiwań pacjentów potrzeba wysłuchania okazała się ważniejsza od potrzeby wyleczenia! Lekarze powinni to również brać pod uwagę.

- Jaką informację zwrotną otrzymuje pan od lekarzy?

- Gdy około 10 lat temu zaczynałem tę pracę dawało się wyczuć spory dystans do tego, co przekazywałem. Od tego czasu ja nauczyłem się wiele od lekarzy, i mam nadzieję, lekarze ode mnie. Wielu z lekarzy zaczęło stosować pewne rozwiązania i wracają, by utrwalić wiedzę i dowiedzieć się więcej. Starsi lekarze często mówią: szkoda, że nie wiedziałem tego wcześniej, studenci medycyny najczęściej pytają: dlaczego nie mamy tego na studiach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH