W grupie chorujacych na próchnicę zębów jest sześć osób. Jedną z nich jest Astra92. Ale jak dowiadujemy się z jej umieszczonego na portalu profilu, Astra92 cierpi też na kilkanaście innych przypadłości: od alergii pokarmowych przez zakupoholizm, lęki, przewlekły katar, chorobę glutenową po zespół napięcia przedmiesiączkowego.

We wszystkich tych chorobach pomagają jej przyjaciele poznani w serwisie. Doradzają m.in. jak dać sobie radę z lękami, albo co jeść by nie nabawić się innych alergii.

Zasady funkcjonowania portalu przypominają te znane z Naszej-klasy.pl. Użytkownicy mogą edytować swoje profile, dodawać zdjęcia, komentarze, zapraszać znajomych i wymieniać się mailami. Ale dyskusje nie toczą się wokół zainteresowań, planów na przyszłość czy pracy. Dotyczą wyłącznie chorób.

Portal ruszył jesienią 2008 roku. - Mój znajomy ciężko zachorował. Obserwowałem jak gorączkowo szuka informacji, mniej go interesowały artykuły o tym co już wiadomo, szukał ludzi z tą samą dolegliwością - mówi Dziennikowi twórca portalu 28-letni Piotr Mówiński. - Dopytywał o skuteczne sposoby leczenia, dobrych specjalistów - dodaje przekonując, że portal nie został stworzony po to, by zastępować lekarzy, tylko by pomóc oswoić się z chorobami.

Ci jednak są zaniepokojeni pomysłem. - Przecież w sieci można przeczytać największe głupoty, wziąć je sobie do serca i zastosować. Przez to droga do tragedii jest krótka - mówi Andrzej Włodarczyk, były wiceminister zdrowia i przewodniczący Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie.

Jeszcze mocniej krytykuje portal ginekolog Jacek Tulinowski.  - Rozumiem, że ludzie mogą sobie zakładać fankluby Garbusów, ale sytuacja w której powstają fankluby raka prostaty jest przerażająca - denerwuje się lekarz. - Amerykańscy naukowcy mówią o pladze cyberchondrii w tamtejszym społeczeństwie. Ten portal jest dowodem, że podobnie zaczyna być i u nas - twierdzi.

Rzeczywiście, jak pokazują przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych badania, cyberchondria - czyli hipochondria spowodowana informacjami z sieci - staje się poważnym problemem. W 2008 roku przepytano 250 tys. amerykańskich internautów. Okazało się, że jedna czwarta z nich przynajmniej raz sprawdzała w sieci informacje na tematy medyczne. Co trzeci kontynuował swoje poszukiwania sprawdzając coraz poważniejsze i rzadsze choroby, co trzeci trafił też na informacje wyolbrzymiające schorzenie.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.