Telefoniczna Informacja Pacjenta – czynna całą dobę Fot. archiwum

Pod numerem 800-190-590 przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP) udzielają informacji m.in. o najkrótszych terminach leczenia i miejscach, gdzie można znaleźć pomoc - podał we wtorek (17 września) minister zdrowia Łukasz Szumowski.

Infolinia (TIP), która funkcjonuje od 13 listopada 2018 r., jak wskazał szef Ministerstwa Zdrowia na konferencji w Warszawie, obsługuje pacjentów z całej Polski. Od 1 września działa już całodobowo. Pacjenci, dzwoniąc pod numer 800-190-590 mogą uzyskać m.in. informacje, gdzie znajduje się najbliższy szpital, gdzie najszybciej otrzymają pomoc medyczną, również w nocy i dni świąteczne.

- Pacjent, kontaktując się z infolinią, może dowiedzieć się, gdzie pójść do lekarza, gdzie jest najszybszy termin diagnostyki i terapii oraz np. gdzie w ich okolicy znajduje się dana placówka. To zmiana całkowicie fundamentalna dla pacjentów. Dawniej pacjent, który chciał się dowiedzieć o kolejkach lub gdzie znajduje się dana placówka, musiał nawigować po stronach internetowych. Nie zawsze było to łatwe. Teraz pacjent uzyskał sprawny dostęp do tego, gdzie może być szybko i sprawnie wyleczony - zapewnił minister w czasie konferencji.

Dzięki infolinii pacjenci uzyskali także dostęp do informacji o prawach im przysługujących w ramach ubezpieczenia, o formalnościach, jakie muszą dopełnić, by ubiegać się o pobyt w sanatorium, o dostępności w aptekach konkretnych leków i o sposobie zgłaszania naruszenia praw pacjenta. Wszystkie informacje dostępne są w języku migowym i po angielsku.

Ważną kwestią jest też wsparcie konsultantów w poszukiwaniu placówek z najszybszą dostępnością do wybranego świadczenia.

- Najważniejszą wartością jest pomoc w poszukiwaniu szybszych terminów leczenia - zaznaczył w czasie konferencji p.o. prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Adam Niedzielski.

Niedzielski podkreślił, że po dwóch tygodniach działania infolinii przez całą dobę średni czas czekania na połączenie skrócił się średnio do 11 sekund. Praktycznie wszystkie połączenia są też obsługiwane.

- Połączenie jest odbierane praktycznie od ręki. W poprzednim systemie czas oczekiwania na połączenie wynosił średnio 10-15 minut, co irytowało pacjentów. W tej chwili też funkcjonujemy na poziomie 95-96 proc. odbieralności połączeń, podczas gdy zanim zorganizowaliśmy to w całodobowej formule, ten procent wynosił 60 proc. - powiedział Niedzielski.

W ostatnich dwóch tygodniach konsultacji odebrali ponad 33 tys. połączeń. Infolinię obsługuje 60 konsultantów. Docelowo, jak zapowiada MZ i NFZ, TIP będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, lecz także pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.

Przypomnijmy, że aż 89 proc. respondentów badania ankietowego przeprowadzonego wśród osób dzwoniących na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta uważa, że powinien powstać także ogólnopolski portal będący źródłem wiedzy o systemie ochrony zdrowia.

Czytaj też: Doktor Google będzie miał wreszcie konkurenta w certyfikowanym portalu dla pacjentów?

PAP - Katarzyna Lechowicz-Dyl, Klaudia Torchała

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus
  • XV Forum Rynku Zdrowia

    21-22 października 2019 • Warszawa • Hotel Sheraton
  • - Ogromne zasoby danych gromadzonych przez NFZ możemy zaprząc do analiz umożliwiających przewidywanie zdarzeń medycznych. Dane układają się ścieżki, które pokazują, jak pacjent przechodzi przez ogniwa systemu - wskazuje prezes NFZ Adam Niedzielski rynekzdrowia.pl/Polityka-zdrow…
    @rynekzdrowia
  • Znaczne zanieczyszczenie powietrza ma związek z podwyższonym o ponad 50 proc. ryzykiem wczesnych poronień rynekzdrowia.pl/Badania-i-rozw…
    @rynekzdrowia
  • Podczas #ForumRynkuZdrowia w panelu "innowacyjne leczenie zakażeń #HIV ..." rozmawialiśmy o potrzebie świadomości dot. HIV, konieczności regularnego testowania w grupach ryzyka, poprawy dostępu do badań, rozwoju terapii (ARV) i najnowszych metod leczenia zakażeń https://t.co/TwPz9ceCSo
    @rynekzdrowia - (RT) @Instytut_IPPEZ
  • - Często zdarza się, że inwestorzy, myśląc o budowie nowego szpitala, są tak bardzo skupieni na jego funkcjach stricte medycznych, że umykają im inne, równie istotne składowe projektu - podkreśliła Joanna Adasik rynekzdrowia.pl/Inwestycje/Joa…
    @rynekzdrowia
  • Lasy Państwowe oraz Główny Inspektorat Sanitarny będą zachęcać do postrzegania lasu jako środowiska sprzyjającego zdrowiu rynekzdrowia.pl/Uslugi-medyczn…
    @rynekzdrowia
  • Jeżeli problemy diagnostów laboratoryjnych, szczególnie ich niskich wynagrodzeń, nie zostaną rozwiązane, grozi nam deficyt tych specjalistów - wskazała we wtorek (22 października) prezes @KIDL_Diagnosci @AlNiewiadomska podczas #Forum @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarz…
    @rynekzdrowia - (RT) @KIDL_Diagnosci
  • ▶️ Naszym zdaniem ◀️ @KDubno tuż po debacie Polityka Lekowa Państwa podczas #ForumRZ @rynekzdrowia https://t.co/nueq1OGBn2
    @rynekzdrowia - (RT) @PZPPF1
  • Jaki wpływ mają na organizm popularne napoje energetyzujące, czy e-papierosy szkodzą, kiedy idea zdrowego żywienia zamienia się w obsesję? rynekzdrowia.pl/Uslugi-medyczn…
    @rynekzdrowia
  • 23-latek podający się za radiologa, mimo braku uprawnień do wykonywania zawodu lekarza, próbował zatrudnić się m.in. w szpitalu w Poznaniu rynekzdrowia.pl/Prawo/Poznan-2…
    @rynekzdrowia
  • - Trwają analizy nad wprowadzeniem do systemu ochrony zdrowia przedstawicieli zawodu, który wspierałby lekarzy w procesie terapii, racjonalizując wykorzystanie ich kompetencji - powiedziała wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarz…
    @rynekzdrowia

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.