PAP/Rynek Zdrowia | 17-09-2019 14:50

Telefoniczna Informacja Pacjenta – czynna całą dobę

Pod numerem 800-190-590 przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP) udzielają informacji m.in. o najkrótszych terminach leczenia i miejscach, gdzie można znaleźć pomoc - podał we wtorek (17 września) minister zdrowia Łukasz Szumowski.

Fot. archiwum

Infolinia (TIP), która funkcjonuje od 13 listopada 2018 r., jak wskazał szef Ministerstwa Zdrowia na konferencji w Warszawie, obsługuje pacjentów z całej Polski. Od 1 września działa już całodobowo. Pacjenci, dzwoniąc pod numer 800-190-590 mogą uzyskać m.in. informacje, gdzie znajduje się najbliższy szpital, gdzie najszybciej otrzymają pomoc medyczną, również w nocy i dni świąteczne.

- Pacjent, kontaktując się z infolinią, może dowiedzieć się, gdzie pójść do lekarza, gdzie jest najszybszy termin diagnostyki i terapii oraz np. gdzie w ich okolicy znajduje się dana placówka. To zmiana całkowicie fundamentalna dla pacjentów. Dawniej pacjent, który chciał się dowiedzieć o kolejkach lub gdzie znajduje się dana placówka, musiał nawigować po stronach internetowych. Nie zawsze było to łatwe. Teraz pacjent uzyskał sprawny dostęp do tego, gdzie może być szybko i sprawnie wyleczony - zapewnił minister w czasie konferencji.

Dzięki infolinii pacjenci uzyskali także dostęp do informacji o prawach im przysługujących w ramach ubezpieczenia, o formalnościach, jakie muszą dopełnić, by ubiegać się o pobyt w sanatorium, o dostępności w aptekach konkretnych leków i o sposobie zgłaszania naruszenia praw pacjenta. Wszystkie informacje dostępne są w języku migowym i po angielsku.

Ważną kwestią jest też wsparcie konsultantów w poszukiwaniu placówek z najszybszą dostępnością do wybranego świadczenia.

- Najważniejszą wartością jest pomoc w poszukiwaniu szybszych terminów leczenia - zaznaczył w czasie konferencji p.o. prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Adam Niedzielski.

Niedzielski podkreślił, że po dwóch tygodniach działania infolinii przez całą dobę średni czas czekania na połączenie skrócił się średnio do 11 sekund. Praktycznie wszystkie połączenia są też obsługiwane.

- Połączenie jest odbierane praktycznie od ręki. W poprzednim systemie czas oczekiwania na połączenie wynosił średnio 10-15 minut, co irytowało pacjentów. W tej chwili też funkcjonujemy na poziomie 95-96 proc. odbieralności połączeń, podczas gdy zanim zorganizowaliśmy to w całodobowej formule, ten procent wynosił 60 proc. - powiedział Niedzielski.

W ostatnich dwóch tygodniach konsultacji odebrali ponad 33 tys. połączeń. Infolinię obsługuje 60 konsultantów. Docelowo, jak zapowiada MZ i NFZ, TIP będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, lecz także pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.

Przypomnijmy, że aż 89 proc. respondentów badania ankietowego przeprowadzonego wśród osób dzwoniących na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta uważa, że powinien powstać także ogólnopolski portal będący źródłem wiedzy o systemie ochrony zdrowia.

Czytaj też: Doktor Google będzie miał wreszcie konkurenta w certyfikowanym portalu dla pacjentów?

PAP - Katarzyna Lechowicz-Dyl, Klaudia Torchała