"Szkoda, że nie wiedziałem tego wcześniej", czyli znowu o komunikacji lekarza z pacjentem

Lekarze nadmiernie obciążeni wizytami, dyżurami i biurokracją, którzy zobaczą tytuł tego artykułu spytają pewnie: Znowu o komunikacji z pacjentem? Mamy tyle pracy i problemów, że te okrągłe zdania o komunikacji zupełnie nam nie po drodze. A te przykłady? Udałby się jeden autor książki z drugim na dyżur lekarza rodzinnego czy na SOR i inaczej by gadali. A jednak...

Jednak polecilibyśmy lekarzom - nawet tym z bardzo dużym doświadczeniem - oraz przyszłym lekarzom - dziś studentom medycyny, dwie niedawno wydane książki, które jak mantrę powtarzają, jak ważna jest komunikacja lekarza z pacjentem. Pierwsza z nich to ''33 czytanki o komunikacji, czyli jak być dobrym lekarzem i nie zwariować''.

Jej autor Tomasz Sobierajski, socjolog, trener personalny, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego ma ponad 10-letnie doświadczenie w szkoleniu lekarzy z zakresu komunikacji interpersonalnej i profesjonalizacji relacji lekarz-pacjent. Na podstawie setek wygłoszonych wykładów i przeprowadzonych warsztatów, ale także licznych rozmów z lekarzami i pacjentami powstały czytanki-felietony, które bawiąc uczą.

Przed snem lub na nocny dyżur
''Swoje spostrzeżenia na temat relacji lekarz-pacjent ująłem w formie krótkich czytanek, do których możecie sięgnąć w drodze do pracy, przed snem, w toalecie, na nocnym dyżurze, na wakacjach, albo w przerwie między kolejnymi pacjentami” - pisze Tomasz Sobierajski we wstępie do poradnika.

Autor w zabawny sposób przedstawia sytuacje kryzysowe i sprawia, że problemy z pozoru niemożliwe do rozwiązania stają się proste. Ot choćby, jak poradzić sobie z pacjentami, którzy są na bakier z higieną - problem banalny, a wiemy z mediów i rozmów z lekarzami częsty i bardzo uciążliwy.

Jak konkurować z ''doktorem Google'', czyli pacjentami, którzy przychodzą do lekarza z gotową diagnozą i sposobem leczenia znalezionymi w sieci albo wręcz na bieżąco, podczas badania sprawdzają w internecie, czy to co mówi lekarz pasuje do zasobów ''wiedzy'' z internetowych poradników i forów.

Również o tym, jak ważna jest komunikacja niewerbalna - gesty, wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, no i ta werbalna, czyli chociażby dostosowanie swojego języka do pacjenta, jak formułować i przekazywać informacje i jak słuchać.

O lekarzach z troską
To, co może się spodobać odbiorcom w tej książce to troska o lekarzy, a nawet więcej, o ich rodziny. Dr Sobierajski podkreśla, jak trudna i wymagająca jest to praca i jak ważne jest, by pełniąc tę wspaniałą zawodową rolę, lekarze umieli neutralizować po pracy z pacjentami złe emocje, nie przenosząc ich na życie prywatne.

- Zauważam, że z roku na rok lekarze są w coraz trudniejszej sytuacji. Dramatycznie zmniejsza się ilość czasu, jaki mają dla pacjentów, za to przybywa roboty papierkowej. Do tego dochodzą liczne zmiany w systemie opieki zdrowotnej, które wpływają na jakość ich pracy. Obserwuję, że coraz więcej lekarzy ma problemy z wypaleniem zawodowym - mówi dr Sobierajski z rozmowie z Rynkiem Zdrowia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH