"Szkoda, że nie wiedziałem tego wcześniej", czyli znowu o komunikacji lekarza z pacjentem

Lekarze nadmiernie obciążeni wizytami, dyżurami i biurokracją, którzy zobaczą tytuł tego artykułu spytają pewnie: Znowu o komunikacji z pacjentem? Mamy tyle pracy i problemów, że te okrągłe zdania o komunikacji zupełnie nam nie po drodze. A te przykłady? Udałby się jeden autor książki z drugim na dyżur lekarza rodzinnego czy na SOR i inaczej by gadali. A jednak...

Jednak polecilibyśmy lekarzom - nawet tym z bardzo dużym doświadczeniem - oraz przyszłym lekarzom - dziś studentom medycyny, dwie niedawno wydane książki, które jak mantrę powtarzają, jak ważna jest komunikacja lekarza z pacjentem. Pierwsza z nich to ''33 czytanki o komunikacji, czyli jak być dobrym lekarzem i nie zwariować''.

Jej autor Tomasz Sobierajski, socjolog, trener personalny, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego ma ponad 10-letnie doświadczenie w szkoleniu lekarzy z zakresu komunikacji interpersonalnej i profesjonalizacji relacji lekarz-pacjent. Na podstawie setek wygłoszonych wykładów i przeprowadzonych warsztatów, ale także licznych rozmów z lekarzami i pacjentami powstały czytanki-felietony, które bawiąc uczą.

Przed snem lub na nocny dyżur
''Swoje spostrzeżenia na temat relacji lekarz-pacjent ująłem w formie krótkich czytanek, do których możecie sięgnąć w drodze do pracy, przed snem, w toalecie, na nocnym dyżurze, na wakacjach, albo w przerwie między kolejnymi pacjentami” - pisze Tomasz Sobierajski we wstępie do poradnika.

Autor w zabawny sposób przedstawia sytuacje kryzysowe i sprawia, że problemy z pozoru niemożliwe do rozwiązania stają się proste. Ot choćby, jak poradzić sobie z pacjentami, którzy są na bakier z higieną - problem banalny, a wiemy z mediów i rozmów z lekarzami częsty i bardzo uciążliwy.

Jak konkurować z ''doktorem Google'', czyli pacjentami, którzy przychodzą do lekarza z gotową diagnozą i sposobem leczenia znalezionymi w sieci albo wręcz na bieżąco, podczas badania sprawdzają w internecie, czy to co mówi lekarz pasuje do zasobów ''wiedzy'' z internetowych poradników i forów.

Również o tym, jak ważna jest komunikacja niewerbalna - gesty, wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, no i ta werbalna, czyli chociażby dostosowanie swojego języka do pacjenta, jak formułować i przekazywać informacje i jak słuchać.

O lekarzach z troską
To, co może się spodobać odbiorcom w tej książce to troska o lekarzy, a nawet więcej, o ich rodziny. Dr Sobierajski podkreśla, jak trudna i wymagająca jest to praca i jak ważne jest, by pełniąc tę wspaniałą zawodową rolę, lekarze umieli neutralizować po pracy z pacjentami złe emocje, nie przenosząc ich na życie prywatne.

- Zauważam, że z roku na rok lekarze są w coraz trudniejszej sytuacji. Dramatycznie zmniejsza się ilość czasu, jaki mają dla pacjentów, za to przybywa roboty papierkowej. Do tego dochodzą liczne zmiany w systemie opieki zdrowotnej, które wpływają na jakość ich pracy. Obserwuję, że coraz więcej lekarzy ma problemy z wypaleniem zawodowym - mówi dr Sobierajski z rozmowie z Rynkiem Zdrowia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.