Samorząd Katowic przygotował program ochrony przed hałasem Z badań wynika, że najbardziej dokuczliwy dla mieszkańców Katowic jest hałas drogowy. Fot. PTWP/Andrzej Wawok

Blisko 40 tys. mieszkańców Katowic jest narażonych na nadmierny hałas, spowodowany przede wszystkim ruchem drogowym. W redukcji poziomu hałasu w mieście ma pomóc przygotowany w Urzędzie Miasta program ochrony środowiska przed hałasem, zawierający plan działań do 2022 r.

Do 14 sierpnia mieszkańcy 300-tysięcznej stolicy Górnego Śląska mogą zgłaszać wnioski i uwagi do projektu. Gdy jego ostateczną wersję przyjmie Rada Miasta, dokument stanie się aktem prawa miejscowego. Jego głównym celem jest wskazanie działań służących ograniczeniu poziomu hałasu, a tym samym poprawie komfortu życia w mieście.

- Program został stworzony na podstawie gruntownej analizy efektywności dostępnych środków obniżenia hałasu. Opracowując dokument wzięliśmy pod uwagę nie tylko wyniki mapy akustycznej, ale także tendencje rozwojowe miasta, skargi mieszkańców oraz możliwości katowickiego budżetu - wyjaśniła szefowa Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Katowice Barbara Lampart.

Wśród ujętych w programie działań są m.in. - w zakresie obniżania hałasu drogowego - kontrole dopuszczalnych prędkości jazdy (w Katowicach rozszerzane będą strefy z ograniczeniem prędkości do 30 km na godzinę, co również obniża poziom hałasu), montaż ekranów akustycznych przy szczególnie hałaśliwych drogach, stosowanie tzw. cichej nawierzchni i kolejne remonty dróg. Redukcja hałasu tramwajowego ma odbywać się np. poprzez szlifowanie szyn oraz modernizację sieci i taboru.

Przygotowanie programu kosztowało niespełna 192 tys. zł. Podstawą jego opracowania była sporządzona przed dwoma laty tzw. mapa akustyczna, obrazująca poziom hałasu w mieście oraz obszary przekroczenia dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku, wraz z szacunkową liczbą osób narażonych z tego powodu na niedogodności.

Z badań wynika, że najbardziej dokuczliwy dla mieszkańców Katowic jest hałas drogowy. Miasto leży na przecięciu szlaków komunikacyjnych. Drogi krajowe i wojewódzkie wraz z systemem dróg powiatowych i gminnych tworzą sieć ulic, która na wielu odcinkach przebiega przez tereny z zabudową mieszkaniową. Łączna długość dróg publicznych w Katowicach to ponad 1,1 tys. km, z czego analizami objęto 288,7 km - w większości drogi powiatowe.

Drogami powodującymi największe w Katowicach zagrożenie hałasem oraz największe przekroczenia jego dopuszczalnych poziomów są ulice: Panewnicka, Krucza, Kochłowicka, Bielska, Siemianowicka, Pszczyńska, Al. Roździeńskiego, Murckowska, Górnośląska, Chorzowska, Gliwicka, Bocheńskiego, Józefowska, Mikołowska, Brynowska, Jankego, Armii Krajowej, Szarych Szeregów, Bagienna, Autostrada Małopolska, Oswobodzenia, Dębowa, Agnieszki i Bytkowska.

- Dane wskazują hałas drogowy jako dominujące źródło hałasu w mieście. Na warunki akustyczne określane jako niedobre narażone jest 1635 km kw. powierzchni miasta i 35,7 tys. mieszkańców" - czytamy w analizie przeprowadzonej na potrzeby programu. Sporadyczne jest występowanie warunków akustycznych określanych jako "złe", nie ma natomiast w Katowicach obszarów, gdzie warunki byłyby pod tym względem "bardzo złe".

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH