Ruszyła akcja Movember. Cel - profilaktyka raka jąder i prostaty Celem akcji jest podnoszenie świadomości mężczyzn w zakresie profilaktyki raka jąder i prostaty Fot. Archiwum RZ

Ruszyła polska edycja akcji społecznej międzynarodowego ruchu Movember, którego głównym celem jest podnoszenie świadomości mężczyzn w zakresie profilaktyki raka jąder i prostaty. Symbolem akcji są wąsy, które mężczyźni zapuszczają przez cały listopad.

Nazwa inicjatywy zainaugurowanej w 2004 roku w australijskim Melbourne to zbitka słów "wąsy" i "listopad" w języku angielskim ("moustache" i "November"). Pomysłodawcy wyszli z założenia, że wąsy, które nie są obecnie zbyt częstym elementem wizerunku, przyciągną uwagę otoczenia. Obecnie mają one prowokować do dyskusji na temat zdrowia mężczyzn, by zwiększyć m.in. świadomość regularnych badań.

Polską edycję akcji Movember zainaugurowano we wtorek w Centrum Nowoczesnych Technologii Informatycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Jej celem jest, jak poinformowano, szeroko pojęte dbanie o zdrowie mężczyzn i zwiększanie ich świadomości w tym zakresie, gdyż zdaniem organizatorów, o profilaktyce raka jąder i prostaty mówi się zdecydowanie mniej niż o profilaktyce nowotworów u kobiet.

Prezes Fundacji "Kapitan Światełko" organizator Movember Polska 2015 Jakub Kajdaniuk powiedział, że jest to druga edycja akcji Movember w Polsce. Ubiegłoroczna edycja dotyczyła również depresji u mężczyzn, tegoroczna, jak dodał, także "ogólnej sprawności ruchowej i zdrowotnej". - Jesteśmy zwykłymi facetami, którzy zapuścili wąsy, żeby z innymi facetami porozmawiać na temat tego, że warto się badać, że warto o swoje zdrowie dbać - mówił na konferencji.

Mateusz Klimek z śląskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA - Poland poinformował, że statystyki wskazują, iż nowotwory jąder dotykają 6 na 100 tys. mężczyzn. Zauważyć też można, jak wskazał, trzy przedziały wiekowe o największej częstotliwości zachorowań - pierwszy to wiek dziecięcy, kolejny 15-34 lata (co stanowi aż 70 proc. zachorowań) a trzecia grupa to osoby powyżej 60. roku życia.

Najważniejszym celem Movember jest edukowanie mężczyzn i informowanie ich m.in. o grupach ryzyka, wyjaśnianie jak należy badać się samemu oraz kiedy trzeba zgłosić się do lekarza.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.