Rusza kampania edukacyjna "Powstrzymaj pijanego kierowcę"

"Powstrzymaj pijanego kierowcę" - pod takim hasłem rusza kampania edukacyjna, która ma przekonać do reagowania na widok podejrzanie zachowującej się osoby, prawdopodobnie nietrzeźwej, która kieruje lub zamierza kierować samochodem.

Dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Krzysztof Brzózka podkreślił w poniedziałek (28 kwietnia) podczas konferencji w Ministerstwie Zdrowia, że jest ona skierowana do grupy "świadków, którzy widząc pijanego kierowcę nie chcą lub boją się reagować".

Brzózka wyjaśnił, że w ramach kampanii uruchomiono stronę internetową www.powstrzymaj.pl. Znajdują się tam instrukcje, jak należy postępować, gdy jesteśmy świadkami sytuacji, gdy pijana osoba zamierza prowadzić lub już prowadzi samochód.

W ramach kampanii przygotowano m.in. dwa spoty filmowe pokazujące jak zareagować w konkretnych sytuacjach. Ponadto specjalne materiały edukacyjne mają trafić do samorządów, aby te przekazały je do szkół nauki jazdy.

- Reakcja zwykłego obywatela może przyczynić się do ograniczenia rozmiaru dramatów powodowanych przez pijanych kierowców - podkreślił mł. insp. Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji. Dodał, że gdy widzi się pijanego kierowcę, wykręcenie numeru 112 należy traktować jako obywatelski obowiązek, ponieważ w ten sposób możemy uratować komuś życie lub zdrowie.

Konkolewski zwrócił uwagę, że po wypadkach z udziałem pijanych kierowców w komentarzach świadków lub sąsiadów często można usłyszeć: "Wszyscy wiedzą, że jeździł po pijaku", "Często mu się to zdarzało", ale sytuacje takie nie były zgłaszane policji. - Mam nadzieję, że dzięki kampanii przestaniemy być bierni i będziemy reagować - podkreślił policjant.

Według psychologa transportu z Instytutu Transportu Samochodowego Ilony Buttler, świadkowie takich sytuacji to zapomniany obszar prewencji, stąd kampania skierowana właśnie do tej grupy. - Przez wiele lat przyzwyczailiśmy się, że reakcja na nieprawidłowe działania w ruchu drogowym to domena policji - podkreśliła Buttler i dodała, że to jedna z przyczyn braku reakcji wielu osób na widok pijanego kierowcy.

Dodała, że przyczyną bierności jest też obawa, że nasze działanie spotka się z negatywną reakcją, np. agresją ze strony pijanego kierowcy lub opinią, że jesteśmy donosicielami.

- Kampania ma spowodować zmianę myślenia o osobach, które reagują w takich sytuacjach, jako o osobach, które chronią innych użytkowników dróg - podkreśliła.

Kampanię, na zlecenie PARPA, przygotował Instytut Łukasiewicza.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH