Rusza kampania edukacyjna "Powstrzymaj pijanego kierowcę"

"Powstrzymaj pijanego kierowcę" - pod takim hasłem rusza kampania edukacyjna, która ma przekonać do reagowania na widok podejrzanie zachowującej się osoby, prawdopodobnie nietrzeźwej, która kieruje lub zamierza kierować samochodem.

Dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Krzysztof Brzózka podkreślił w poniedziałek (28 kwietnia) podczas konferencji w Ministerstwie Zdrowia, że jest ona skierowana do grupy "świadków, którzy widząc pijanego kierowcę nie chcą lub boją się reagować".

Brzózka wyjaśnił, że w ramach kampanii uruchomiono stronę internetową www.powstrzymaj.pl. Znajdują się tam instrukcje, jak należy postępować, gdy jesteśmy świadkami sytuacji, gdy pijana osoba zamierza prowadzić lub już prowadzi samochód.

W ramach kampanii przygotowano m.in. dwa spoty filmowe pokazujące jak zareagować w konkretnych sytuacjach. Ponadto specjalne materiały edukacyjne mają trafić do samorządów, aby te przekazały je do szkół nauki jazdy.

- Reakcja zwykłego obywatela może przyczynić się do ograniczenia rozmiaru dramatów powodowanych przez pijanych kierowców - podkreślił mł. insp. Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji. Dodał, że gdy widzi się pijanego kierowcę, wykręcenie numeru 112 należy traktować jako obywatelski obowiązek, ponieważ w ten sposób możemy uratować komuś życie lub zdrowie.

Konkolewski zwrócił uwagę, że po wypadkach z udziałem pijanych kierowców w komentarzach świadków lub sąsiadów często można usłyszeć: "Wszyscy wiedzą, że jeździł po pijaku", "Często mu się to zdarzało", ale sytuacje takie nie były zgłaszane policji. - Mam nadzieję, że dzięki kampanii przestaniemy być bierni i będziemy reagować - podkreślił policjant.

Według psychologa transportu z Instytutu Transportu Samochodowego Ilony Buttler, świadkowie takich sytuacji to zapomniany obszar prewencji, stąd kampania skierowana właśnie do tej grupy. - Przez wiele lat przyzwyczailiśmy się, że reakcja na nieprawidłowe działania w ruchu drogowym to domena policji - podkreśliła Buttler i dodała, że to jedna z przyczyn braku reakcji wielu osób na widok pijanego kierowcy.

Dodała, że przyczyną bierności jest też obawa, że nasze działanie spotka się z negatywną reakcją, np. agresją ze strony pijanego kierowcy lub opinią, że jesteśmy donosicielami.

- Kampania ma spowodować zmianę myślenia o osobach, które reagują w takich sytuacjach, jako o osobach, które chronią innych użytkowników dróg - podkreśliła.

Kampanię, na zlecenie PARPA, przygotował Instytut Łukasiewicza.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.