Rozpoczęła się kampania "Plastik nie do pieca - piec nie do plastiku" Rozpoczęła się kampania "Plastik nie do pieca - piec nie do plastiku". Fot. Archiwum RZ

Spalanie plastiku w domowych paleniskach ma nie tylko bardzo negatywny wpływ na zdrowie, ale też oznacza marnowanie cennego surowca - przypominają producenci tworzyw sztucznych. Rozpoczęli właśnie kampanię społeczną "Plastik nie do pieca - piec nie do plastiku".

Kampanię, która ma uświadomić zagrożenia związane ze spalaniem odpadów i korzyści z ich odzyskiwania rozpoczęła w kilku polskich miastach fundacja PlasticsEurope - Stowarzyszenie Producentów Tworzyw Sztucznych. Akcja będzie prowadzona do 4 grudnia w Krakowie, Łodzi i kilku miastach Górnego Śląska - w środkach komunikacji miejskiej wyświetlany będzie spot informacyjny.

- Spalanie odpadów nie ma racjonalnego uzasadnienia w dzisiejszym systemie gospodarowania odpadami, bo każdy płaci za odbiór śmieci. Więc płacimy za coś, co potem i tak spalamy. Jeżeli dodatkowo uzmysłowimy sobie koszty zdrowotne, które ponosimy wszyscy, wydaje się, że bilans jest oczywisty - powiedziała podczas czwartkowej (24 listopada) konferencji prasowej w Katowicach dr inż. Anna Szałkowska z fundacji PlasticsEurope.

Autorzy kampanii podkreślają, że znikome korzyści ze spalania śmieci są nieporównywalne z ogromnymi negatywnymi skutkami dla zdrowia i środowiska. Spalanie plastiku w domowych paleniskach, w zbyt niskiej temperaturze i przy zbyt małym dopływie powietrza, skutkuje wydzielaniem się szkodliwych substancji, jak np. dioksyn, tlenku węgla, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, tlenku siarki i azotu oraz pyłów.

Jak podkreśliła Szałkowska, beztrosko wrzucane do pieca tworzywa to cenny surowiec wtórny. Np. z 35 butelek PET można wytworzyć bluzę polarową. Z tworzyw po recyclingu powstają też np. opakowania spożywcze i techniczne, wykładziny podłogowe, meble ogrodowe, folie budowlane, rury, elementy ogrodzeń czy zderzaki samochodowe.

Według danych statystycznych przedstawionych na konferencji, ze spalania w gospodarstwach domowych wytwarzane jest czterokrotnie więcej pyłów, niż emituje sektor produkcji i transformacji energii. Przyczynia się do tego nie tylko używanie paliw niskiej jakości, ale też spalanie odpadów w domowych piecach.

Jak przekonywała Szałkowska, w powszechnym odbiorze funkcjonuje wiele mitów dotyczących tworzyw sztucznych, które przecież znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach. - Bardzo łatwo patrzeć na ten materiał z perspektywy przysłowiowej torebki foliowej, która wisi na drzewie i wszystkich denerwuje. Ona w ogóle nie powinna tam wisieć, ale powinna trafić do odpowiedniego pojemnika - podsumowała.

PlasticsEurope Polska, fundacja reprezentująca producentów tworzyw sztucznych w Polsce, działa w ramach ogólnoeuropejskiego stowarzyszenia producentów tworzyw sztucznych PlasticsEurope z siedzibą w Brukseli. Utrzymuje kontakty z europejskimi i krajowymi stowarzyszeniami branżowymi i skupia ponad 100 firm, których łączny udział w produkcji wszystkich polimerów wytwarzanych w krajach Unii Europejskiej, a także w Norwegii, Szwajcarii i Turcji, wynosi powyżej 90 proc.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.