Reklamodawcy wymieniają się danymi o odwiedzających strony nt. zdrowia psychicznego "Sposób, w jaki przekazywane były te informacje, nie był ani przejrzysty, ani uczciwy, nie miał też jasnej podstawy prawnej".Fot. PW/PTWP

Reklamodawcy w internecie rutynowo przekazują między sobą wrażliwe dane osobiste dot. osób odwiedzających strony poświęcone tematyce zdrowia psychicznego - wynika z badania organizacji Privacy International (PI) , która sprawdziła ponad 100 takich stron.

Jak podał serwis BBC, Privacy International (PI) - organizacja pozarządowa zajmująca się kwestiami ochrony prywatności - sprawdziła pod tym kątem ponad 100 stron internetowych poświęconych zdrowiu psychicznemu we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Na niemal wszystkich analizowanych stronach obecna była duża liczba zewnętrznych plików śledzących - tzw. ciasteczek, które gromadzą informacje o użytkownikach mogące posłużyć do profilowania.

Badanie wykazało, że wiele danych użytkowników zostało udostępnionych innym podmiotom, w tym reklamodawcom i dużym firmom technologicznym. Sposób, w jaki przekazywane były te informacje, nie był ani przejrzysty, ani uczciwy, nie miał też jasnej podstawy prawnej - twierdzi PI.

Na każdej ze stron internetowych dotyczących zdrowia psychicznego znaleziono średnio: we Francji 44 pliki cookies, w Wielkiej Brytanii - 12, w Niemczech - siedem. Wiele z nich dawało możliwość tworzenia ukierunkowanej reklamy; ze strony Google'a Facebooka i Amazona. Znaczna część serwisów posługiwała się oprogramowania Hotjar, pozwalającym na monitorowanie i analizowanie interakcji użytkownika z interfejsem witryny.

- Niezwykle trudno jest szukać informacji dotyczących zdrowia psychicznego i np. wykonać test na depresję nie będąc obserwowanym przez ogromną liczbę podmiotów zewnętrznych - powiedziała Frederike Kaltheuner z PI.

- Odwiedzamy te strony i ujawniamy na swój temat informacje, które nie powinny być wykorzystywane przez firmy, o których nigdy nie słyszeliśmy, do śledzenia nas w internecie i używania w nieprzejrzystym ekosystemie reklamowym - dodała.

Unijne rozporządzenia o ochronie danych (RODO) podwyższyło poziom wymaganej zgody, którą strony internetowe muszą uzyskać, zanim zaczną gromadzić dane z pomocą "ciasteczek". Przepisy wymagają, by użytkownicy otrzymali jasne i wyczerpujące informacje, jakie dane są wykorzystywane i w jaki sposób. W przypadku danych szczególnie wrażliwych, takich jak informacje zdrowotne, zgoda musi być wyraźna.

Ale według Privacy International wiele danych z urządzeń użytkowników było zbieranych przed uzyskaniem jakiejkolwiek zgody. Niektóre strony internetowe w ogóle nie posiadały formularza zgody, a te, które o zgodę prosiły, robiły to w bardzo ogólny sposób.

Jak podkreśliła Kaltheuner, większość ludzi nie ma czasu na poruszanie się po skomplikowanych polach formularza, który w dodatku nie ułatwia im nieudzielenia zgody. - Użytkownicy powinni mieć możliwość powiedzenia, że nie chcą być śledzeni przez Google'a, Facebooka i brokerów danych - oświadczyła.

Organizacja PI przeanalizowała także dziewięć stron internetowych oferujących odwiedzającym quizy na temat ich zdrowia psychicznego. Na trzech z nich były pliki cookie umożliwiające zbieranie danych dla zautomatyzowanego systemu zakupu i sprzedaży reklam, co sprawiało, że poufne informacje mogły być przekazywane wszystkim licytującym. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.