Przychodzi pacjent do lekarza i czasami chciałby zwyczajnie porozmawiać Krzysztof Suszek: przychodząc do lekarza nie tylko oczekujemy profesjonalnej porady; FOT. PTWP

- Z różnych powodów wielu lekarzy ma problemy z nawiązywaniem dobrych relacji z pacjentami. Po części wynika to z nadmiaru spraw, jakimi muszą zajmować się lekarze, w tym związanych z nadmierną biurokracją - mówi Krzysztof Suszek, przewodniczący Rady Fundacji "Misja Medyczna".

- Przyczyn problemów z budowaniem właściwych relacji między lekarzami a pacjentami jest oczywiście więcej. Brak empatii po stronie przedstawicieli środowiska medycznego jest też efektem ogólnego zjawiska, dotyczącego wielu zawodów. My generalnie nie potrafimy wypoczywać. Przytłoczeni sprawami dnia codziennego, nie zawsze jesteśmy w stanie skupić się na obowiązkach związanych z pracą zawodową. Brakuje nam więc nie tylko czasu, ale i empatii. Stąd pojawiają się ogromne deficyty w zakresie komunikacji międzyludzkiej - zaznacza Krzysztof Suszek.

I dodaje: - W pewnym stopniu pomocne w tej materii może okazać się umiejętne korzystanie z mediów społecznościowych. Z drugiej strony nie zapominajmy, że narzędzia internetowe nie zastąpią bezpośredniej rozmowy. Warto zawsze mieć na uwadze, że niezależnie od wykonywanego zawodu, na przykład medycznego, wszyscy byliśmy, jesteśmy lub będziemy pacjentami.

- Przychodząc do lekarza nie tylko oczekujemy profesjonalnej porady i informacji o stanie naszego zdrowia. Pacjent często chciałby przynajmniej przez chwilę zwyczajnie porozmawiać, także o tym, jak radzić sobie na co dzień z daną chorobą czy dolegliwością - mówi przewodniczący Rady Fundacji „Misja Medyczna”.

- Dlatego tak ważną kwestią jest nauczenie się właściwej komunikacji zarówno w relacjach lekarz-pacjent, ale również między pracownikami placówki medycznej - podkreśla Krzysztof Suszek.

Informuje, że obecnie Fundacja „Misja Medyczna” przygotowuje raport dotyczący tego, czy oraz w jaki sposób na uczelniach medycznych w Polsce są prowadzone zajęcia z komunikacji.

Raport zostanie przedstawiony podczas II Kongresu Komunikacji w Ochronie Zdrowia (Łódź, 11-12 czerwca 2019 r.). Więcej o Kongresie: kongreskomunikacji.pl

Rozmowa zarejestrowana podczas IV Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 7-8 marca 2019 r.).

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.