Poradnia "Niebieskiej Linii" wznawia działalność Z poradni telefonicznej i internetowej korzystały przede wszystkim osoby, które mieszkają w małych miejscowościach Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Telefoniczna poradnia "Niebieskiej Linii", pogotowia dla ofiar przemocy Instytutu Psychologii Zdrowia, wznawia działalność od przyszłego tygodnia. Pomocy udzielać będą psychologowie i prawnicy. Z początkiem tego roku funkcjonowanie poradni zawieszono z powodu braku pieniędzy.

Przez ostatnich kilka tygodni "Niebieska Linia" zbierała przez internet środki na dalsze funkcjonowanie poradni. Na jej roczną działalność potrzeba 180 tys. zł, udało się zebrać ok. 30 tys. zł. - Na kilka miesięcy nam to starczy, poza tym wciąż staramy się o dodatkowe finansowanie - wyjaśniła PAP kierowniczka "Niebieskiej Linii" Renata Durda.

- Nie radzimy już sobie z telefonami do sekretariatu, gdzie dzwoni mnóstwo ludzi z pytaniami typowymi dla poradni. Nie dajemy sobie rady z umawianiem wizyt itp., bo telefon jest blokowany przez ludzi, którzy potrzebują pomocy fachowca. Dlatego postanowiliśmy wznowić działalność poradni - dodała.

Jak poinformowała, w poradni dyżurować będą prawnik i psycholog, już od poniedziałku, w wymiarze 5-6 godzin dziennie. - Wcześniej poradnia działała przez sześć godzin i będziemy się starali, żeby tak było dalej, ale zobaczymy, na ile nas stać - zaznaczyła Durda.

Wcześniej tłumaczyła, że poradnia prowadzona przez IPZ od 2009 r. była finansowana ze środków Ministerstwa Sprawiedliwości, z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem. W ostatnim konkursie IPZ otrzymało dotację z MS, jednak dostało mniej pieniędzy, konsekwencją czego było zawieszenie działalności poradni. Jak wyjaśniła Durda, warunki konkursu zostały tak sformułowane, że nie było możliwości uzyskania środków na telefoniczną pomoc specjalistów.

Podkreśliła, że resort nałożył wymóg, by pomoc specjalistyczna udzielana była w bezpośrednim kontakcie z pokrzywdzonymi, a przez telefon można się jedynie umawiać na spotkania ze specjalistami.

Durda przypomniała, że z poradni telefonicznej i internetowej korzystały przede wszystkim osoby, które mieszkają w małych miejscowościach, mają utrudniony kontakt ze specjalistami, dla których barierą jest kosztowny dojazd, a także osoby, które rzadko opuszczają dom - starsze, chore, z niepełnosprawnościami lub opiekujące się osobami chorymi czy małymi dziećmi. Z tego rodzaju pomocy korzystały również osoby, które z różnych powodów nie są gotowe, żeby stanąć twarzą w twarz z nieznaną osobą i opowiadać o tym, co je spotkało - najczęściej ofiary przestępstw seksualnych oraz takie, które obawiają się zemsty ze strony sprawcy przestępstwa. Dla tych osób porady telefoniczne lub mailowe są najwygodniejszą, najtańszą, a czasami jedyną drogą, z której mogą korzystać.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH