Polscy lekarze czują się szczęśliwi? Znakomita większość tak 81 proc. lekarzy w Polsce deklaruje, że są szczęśliwi wykonując swoją pracę. Fot. Fotolia

81 proc. lekarzy w Polsce deklaruje, że są szczęśliwi wykonując swoją pracę. Decydują o tym głównie rozwój personalny (27 proc.) oraz wynagrodzenie (22 proc.) - wynika z międzynarodowego raportu ''Szczęśliwy lekarz 2017''.

Czynniki, które zdaniem ankietowanych lekarzy mają moc sprawczą czynienia ich szczęśliwymi, to także: pomoc innym (18 proc.), uznanie (11 proc.) i kontakt z ludźmi (9 proc.).

W tzw. top pięć specjalizacji lekarskich, których przedstawiciele określają się jako najszczęśliwsi, znalazły się: ginekologia, stomatologia, psychiatria, ortopedia oraz kardiologia.

Według badania przeprowadzonego w sześciu krajach, w których są obecne platformy DocPlanner (m.in. znanylekarz.pl), w Polsce pierwsze miejsce wśród źródeł satysfakcji wynikających z relacji pacjent - lekarz zajmują ex aequo: polecanie przez innych pacjentów (71 proc.) oraz wierni i zadowoleni pacjenci (71 proc.). Równie ważna jest pomoc tym, którzy tego potrzebują - 66 proc. Cieszy lekarzy też pozytywna opinia o nich na profilach internetowych (46 proc.) oraz podziękowanie od pacjenta (45 proc.).

Zawodowa duma
Joanna Frydrych, współreżyserka serialu dokumentalnego ''Młodzi lekarze'', którego drugą serię pokazuje właśnie TVP1, w trakcie jego realizacji z ekipą telewizyjną towarzyszyła w pracy kardiochirurgowi, dwóm lekarzom rodzinnym, internistce, pediatrze, kardiologowi inwazyjnemu i chirurg dziecięcej.

- Miałam możliwość obserwować ich z bliska i najkrócej mogę powiedzieć o nich: zakochani w swojej pracy. Wszyscy są na początku swojej lekarskiej drogi, dlatego w oczy rzuca się przede wszystkim wielki entuzjazm do pracy. Młodzi lekarze są bardzo dumni z zawodu jaki wykonują. Do zawodowych obowiązków podchodzą z dużym zaangażowaniem, z pasją. Pacjentów traktują z wielkim szacunkiem i dużą troskliwością. Aż by się chciało, żeby ten stan trwał wiecznie… - mówi Joanna Frydrych.

Tomasz Sobierajski, socjolog, trener personalny, mający ponad 13-letnie doświadczenie w szkoleniu lekarzy z zakresu komunikacji interpersonalnej i profesjonalizacji relacji lekarz-pacjent, mówi, że przedstawione wyniki badań nie są dla niego zaskoczeniem. Zwraca uwagę, że na co dzień o pracy lekarzy słyszymy głównie złe rzeczy.

- Bo takie lepiej się sprzedają. Zbyt rzadko mówimy o codziennej, wspaniałej pracy lekarzy ratującej nasze zdrowie i życie - przekonuje.

Lekarz też człowiek
W swojej książce ''33 czytanki o komunikacji, czyli jak być dobrym lekarzem i nie zwariować'' zwraca uwagę, że pacjentom słabości są odpuszczane, lekarzom praktycznie nigdy. Jeśli lekarz popełnia błąd, raczej nie ujdzie im to na sucho. Z kolei jeśli robi coś dobrego, zostanie to uznane za normę.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.