Polacy leczą się sami

Problemy z dostępnością specjalistów sprawiają, że Polacy coraz częściej sami podejmują próbę "leczenia". W efekcie coraz częściej sięgamy po leki dostępne bez recepty.

W 2013 r. w kraju sprzedano ponad 680 milionów opakowań leków dostępnych bez recepty. 

Dr Konstanty Radziwiłł, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej przyznał na antenie Polskiego Radia, że Polacy rzeczywiście kupują znaczne ilości leków bez recepty i przynajmniej część z tego pochłaniają, nie zawsze zgodnie z zalecaniami zawartymi w ulotkach dołączonych do opakowania.

Jak zauważył coraz większy wpływ na decyzje zakupowe w tym zakresie ma pojawiająca się w mediach reklama. Dotyczy to także suplementów diety.

- Warto ludzi nauczyć, by byli bardziej odporni na reklamy. Popularne suplementy diety, którymi ludzie się zajadają, mogą nie mieć żadnej wartości - wyjaśniał.

O dyskusji wokół plusów i minusów samoleczenia portal rynek zdrowia.pl pisał wielokrotnie.

Według Polskiego Związku Producentów Leków bez recepty (PASMI), w Polsce w zależności od wskazania terapeutycznego z leków bez recepty korzysta od 60 do 90 proc. pacjentów, dla których stanowią one możliwość leczenia lub łagodzenia najprostszych objawów i schorzeń. Sama wartość świadczeń zdrowotnych z tytułu nieobciążania systemu podstawowej opieki zdrowotnej to ponad 3,5 mld złotych oszczędności rocznie.

PASMI szacuje, że gdyby obecne produkty OTC nie były dostępne bez recepty, to obciążenie systemu na poziomie POZ wzrosłoby o blisko 60 procent.

Naczelna Rada Aptekarska uważa, że leki bez recepty nie powinny być sprzedawane w sklepach. - W sklepach czy na stacjach benzynowych nikt nie przekaże nabywcy żadnej informacji o leku, a zwłaszcza takiej, że kupuje i zażywa leki pod różnymi nazwami, ale zawierającymi tę samą substancję czynną i w związku z tym nie powinien stosować ich równocześnie - zauważa dr Grzegorz Kucharewicz, prezes NRA.

Jego zdaniem, reklama leków OTC w mediach, zwłaszcza w telewizji, zachęca Polaków do zwiększonych zakupów i samoleczenia: - To jest bardzo niebezpieczne, zważywszy chociażby na wzrastające w naszym kraju spożycie środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Nadużywanie leków nie jest obojętne dla organizmu.

Dodaje, że reklamy leków OTC w blokach reklamowych mogą pośrednio uwiarygadniać reklamowane suplementy diety. - Te wszak nie są lekami, ale dzięki tym zabiegom wielu Polaków uważa je za leki.

Więcej: www.polskieradio.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH