Pływanie i chodzenie najbezpieczniejszą formą aktywności? Eksperci zachęcają do spacerów Fot. Giorgio Minguzzi/Flick.com (CC BY-SA 2.0)

Ciało ludzkie jest stworzone do poruszania się, a aktywność fizyczna jest warunkiem zdrowia przez całe życie. Sportem, który okazuje się być najbezpieczniejszą formą aktywności fizycznej, jest pływanie, eksperci zachęcają również do spacerów.

- Wiele osób, zwłaszcza w wieku 20 i 30 lat, jest zainteresowanych ćwiczeniami, ale nie biorą pod uwagę możliwości kontuzji - zauważa na łamach "Time" dr Brian Werner, chirurg ortopeda i specjalista medycyny sportowej w University of Virginia. Dodaje, że jedną z najpopularniejszych form ćwiczeń jest bieganie, wskazuje jednak, że to jeden z najbardziej kontuzjogennych sportów.

- Sam jestem biegaczem długodystansowym, ale jest to forma ćwiczeń, która obciąża i nie jest optymalna dla osób próbujących uniknąć kontuzji - mówi Werner. Ponadto wielu biegaczy ma tendencję do przesadzania, gdy tymczasem jeśli chodzi o korzyści płynące z tej formy aktywności, naukowcy przekonują, że optymalne jest bieganie dwa lub trzy razy w tygodniu w wolnym lub umiarkowanym tempie. Werner dodaje, że ćwiczenia, które powodują duże obciążenia kolan, ramion i innych stawów, mogą przyczyniać się do zwiększonego ryzyka kontuzji.

Nie oznacza to, że te ćwiczenia są niezdrowe i należy je porzucić. Każda aktywność ma swoje zalety, ale pływanie różni się od innych ćwiczeń aerobowych. Jeśli zależy nam zatem na aktywności fizycznej, a równocześnie chcemy zminimalizować ryzyko kontuzji, pływanie jest najkorzystniejszą i najbezpieczniejszą formą ruchu. Łączy także ćwiczenia aerobowe i trening siłowy, co oznacza poprawę sprawności i siły.

Eksperci wskazują również na chodzenie. To chyba jedna z najmniej wymagających form aktywności fizycznej, która zapewnia jednak mnóstwo korzyści.- Chodzenie to aktywność na świeżym powietrzu, która może obejmować spędzanie czasu z innymi ludźmi, a każde ćwiczenie łączące te dwie rzeczy będzie bardzo zdrowe - ocenia kardiolog dr James O'Keefe.

Wśród zalecanych aktywności wymienia się również jogę, jednak w tym wypadku konieczna jest pomoc doświadczonych instruktorów. - Należy to robić poprawnie i pod odpowiednim nadzorem, szczególnie na początku, ale joga oferuje doskonałe połączenie ćwiczeń rozciągających i treningu siłowego - mówi dr Steven Struhl, chirurg ortopeda z NYU Langone Health. Podkreśla, że elastyczność i gibkość ciała to zaniedbywane elementy składające się na dobrą kondycję.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.