Palacze zaskoczyli; chcą być bardziej zdrowi niż zakładał rząd

Od początku roku obowiązuje nowa, wyższa stawka akcyzy na papierosy. Poprzednia podwyżka zamiast zysków przyniosła straty. Czy tak samo będzie w tym roku?

Od 1 stycznia stawka akcyzy na wyroby tytoniowe jest wyższa o 5 proc., co przekłada się na wzrost ceny paczki o przeciętnie 1 zł. Jeszcze do końca lutego w kioskach będzie można dostać papierosy ze starą ceną, ale od marca wszyscy palacze będą musieli sięgać do kieszeni głębiej.

Ministerstwo Finansów podwyżkę akcyzy uzasadniało - poza troską o zdrowie obywateli i wymogami unijnymi - nadzieją na zwiększenie dochodów państwa. Podobnie było rok wcześniej, gdy pod koniec 2012 r. zapowiadano poprzednią podwyżkę tytoniowej akcyzy.

Jednak według najnowszych danych przekazanych przez resort finansów, po 11 miesiącach ubiegłego roku dochody z tytoniowej akcyzy wyniosły niespełna 16,8 mld zł, czyli były o 327 mln zł (1,9 proc.) mniejsze niż rok wcześniej - podaje Puls Biznesu.

Rząd już wcześniej wiedział, że śmiałych prognoz dowieźć się nie uda i w nowelizacji budżetu wyraźnie zmniejszył oczekiwania wobec palaczy. Najnowszy akcyzowy cel na 2013 r. to 18,657 mld zł, czyli tylko o 30 mln zł więcej niż wykonanie z 2012 r., jednak z osiągnięciem takiego wyniku też może być problem.
Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.