Pacjent o lekarzu w internecie pisze. Nie tylko krytycznie Najwięcej emocji wśród lekarzy budzą opinie negatywne. Fot. Archiwum

Lekarze coraz częściej w prowadzeniu swoich praktyk korzystają z Internetu. Nie sposób już odciąć się od sieci, w której pojawiają się nazwiska specjalistów i dane adresowe gabinetów, ale także opinie pacjentów - pozytywne i negatywne oczywiście też. Najwięcej znajdziemy ich w portalu ZnanyLekarz.

W bazie portalu znanylekarz.pl znajduje się obecnie 140 tysięcy lekarzy i prawie 500 tys. opinii. Natomiast swój kalendarz przyjęć, poprzez który pacjenci mogą sprawdzić dostępność i umówić wizytę, udostępnia ok. 5000 specjalistów, a liczba umówionych wizyt miesięcznie sięga 100 tysięcy.

W serwisie widnieją nazwiska lekarzy, którzy prowadzą prywatne praktyki lub pracują w placówkach ochrony zdrowia. Jak wyjaśnia Iwona Dziedzic-Gawryś PR manager portalu ZnanyLekarz, dane o ich działalności pochodzą z różnych, ale weryfikowanych źródeł, m.in. internetowego spisu Naczelnej Izby Lekarskiej czy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Z imienia i nazwiska
- Są to powszechnie dostępne bazy z publicznymi danymi. Jeżeli lekarz figuruje w nich i jest czynny zawodowo, mamy prawo wykorzystywać te dane. Zawód lekarza jest zawodem zaufania publicznego - stwierdza Dziedzic-Gawryś.

Takich argumentów nie podziela część lekarzy. Do tego stopnia, że w minionym roku Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy opublikował na swojej stronie internetowej instrukcję dotyczącą tego, co lekarz powinien zrobić, aby usunąć z portalu znanylekarz.pl swoje dane osobowe.

- Rozumiem, że wolność słowa umożliwia również krytykę, i na to każdy lekarz powinien być przygotowany, ale skoro wymienia się lekarza z imienia i nazwiska, to i pacjent powinien podpisywać się pod komentarzem z imienia i nazwiska - uważa dr Maciej Hamankiewicz, który wypowiadał się na ten temat dla Rynku Zdrowia.

Jak z kolei przekonuje Iwona Dziedzic-Gawryś, dla wszystkich dostępny jest proces zgłaszania nadużyć w sytuacji pojawienia się negatywnej opinii. - Lekarze mogą zgłosić nadużycie do każdej opinii, choć nie każdą usuniemy - mówi.

Zgłoś nadużycie
Jak mówi, portalowi zależy, aby obydwie strony (lekarze i pacjenci) miały możliwość przedstawienia swoich racji. - Przede wszystkim zachęcamy lekarza do odpowiedzi na opinię. Wtedy również inni użytkownicy widzą, jakie jest stanowisko w tej sprawie obu stron. Wpływa to także pozytywnie na wizerunek lekarza i dodaje mu wiarygodności. Druga opcja to wymiana wiadomości mailowych z pacjentem za pośrednictwem serwisu - wyjaśnia.

W przypadku lekarzy, którzy nie są użytkownikami serwisu, nie zaakceptowali jego regulaminu i nie pozostawili adresu mailowego, portal proponuje zgłoszenie nadużycia w jego imieniu. - W każdym przypadku użytkownik/pacjent ma 7 dni na ustosunkowanie się do niego. Jeśli tego nie zrobi, opinia zostaje usunięta, a w jej miejscu pojawia się informacja o usunięciu ze względu na zgłoszone nadużycie - informuje Dziedzic-Gawryś.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.