"Owoce w szkole" to drugi po "Szklance mleka" narodowy program wdrażania dobrych nawyków żywieniowych w szkołach. Pytanie jednak, czy codzienna porcja witamin będzie mogła dotrzeć także do małych, wiejskich placówek.

Na program przeznaczonych jest 12 mln euro, przy czym kwotą 9 mln finansuje go UE. Na pozostałe 3 mln zł składają się resorty rolnictwa, edukacji i zdrowia. W ramach projektu uczniowie z klas I-III przez dziesięć tygodni, od połowy października do połowy lutego, codziennie będą otrzymywać zestaw z wybranym owocem i warzywem (np. porcjowana marchew) i sokiem - przypomina Metro.

Szkoły do piątku (11 września) mogły zgłaszać chęć do udziału w programie. W większości województw zrobiło to około 70 proc. podstawówek.

- Na razie mamy 370 szkół na 548 w województwie - mówi Andrzej Milkiewicz, dyrektor warmińsko-mazurskiego oddziału Agencji Rynku Rolnego, która koordynuje akcję. - Jest dużo lepiej niż przy "Szklance mleka". Wtedy akcją zainteresowana była co dziesiąta szkoła - dodaje.

Rekordowo dużo wniosków trafiło do lubelskiego oddziału ARR. Codzienną dostawę owoców chce mieć 715 na blisko tysiąc szkół.

Henryk Igliński, dyrektor ARR w Bydgoszczy, zwraca jednak uwagę, że dostawcom może nie opłacać się dostarczanie owoców do małych szkół, gdzie uczy się np. kilkanaścioro dzieci. Od samych szkół zależy zatem, czy porozumieją się z pośrednikami.

- Jeżeli małym gminom nie uda się zawrzeć umów na dostawy, nie wezmą  udziału w akcji - potwierdza gazecie Metro Krzysztof Iwanków z ARR we Wrocławiu.

W ocenie Jacka Pruszkowskiego, przewodniczącego Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, zanim owoce i warzywa dotrą do dzieci, przejdą  przez długi łańcuch pośredników. Zarobią głównie oni, nie producenci owoców i warzyw.

- Ale dobrze, że program jest, bo jego wartość dla dzieci jest bezdyskusyjna - dodaje Jacek Pruszkowski.

Dr Magdalena Białkowska, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie nie ma wątpliwości, że akcja powinna dotrzeć do jak największej liczby dzieci.

- Dzięki codziennej porcji owoców mamy szansę zmienić ich nawyki żywieniowe, często oparte na czipsach i słodzonych, gazowanych napojach. Powinno nam także zależeć na tym, by z akcji skorzystały dzieci zaniedbane i niedożywione. Dla nich taka codzienna porcja witamin to skarb - ocenia dr Białkowska.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.