Opole: miasto wdraża system teleopieki; koszt usługi - 23 zł Miasto wdraża system teleopieki. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Kampanię promocyjną m.in. w miejskich przychodniach tzw. systemu teleopieki nad osobami starszymi czy schorowanymi planuje Opole. Obecnie z systemu tego korzysta ok. 30 osób w mieście. Zdaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie to zbyt mała liczba.

System teleopieki to specjalna sieć komunikacyjna, z której mogą korzystać starsi mieszkańcy miasta, osoby niepełnosprawne czy niesamodzielne.

Z-ca dyr. Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR) w Opolu Małgorzata Kozak wyjaśniła, że warunkiem korzystania z tego systemu jest posiadanie telefonu stacjonarnego bądź komórkowego. Jeśli warunek ten jest spełniony, MOPR daje zainteresowanym teleopieką w opłacaną przez miasto dzierżawę specjalny aparat telefoniczny, wyposażony w dodatkowy, czerwony przycisk.

- Za pomocą tego przycisku w przypadku np. zasłabnięcia można szybko powiadomić służby ratunkowe - dodała Kozak zaznaczając, że służby te z kolei automatycznie powiadamiają w takim wypadku o zdarzeniu także zarejestrowanego w systemie opiekuna osoby starszej.

Każda osoba korzystająca z aparatu wyposażonego w czerwony przycisk dostaje też specjalny wisiorek albo bransoletkę - także z podobnym przyciskiem.

- To urządzenia jest aktywne w odległości do 150 metrów od aparatu telefonicznego. Umożliwia ono szybkie wzywanie pomocy np. jeśli do zasłabnięcia dojdzie choćby w łazience - tłumaczyła Kozak.

Osoby, które korzystają z usług opiekuńczych za pośrednictwem MOPR w Opolu, system teleopieki mogą mieć nieodpłatnie. 

Osoby z miasta, które nie korzystają ze świadczeń pomocy społecznej, też mogą zamówić system teleopieki. Usługa taka kosztuje 21 zł 70 gr lub 23 zł 70 gr miesięcznie, z czego abonament za usługę wynosi 8 zł 70 gr, a resztę stanowi koszt dzierżawy aparatu - komórkowego lub stacjonarnego. - Aparat można też jednorazowo kupić za od 230 do 399 złotych i wówczas płaci się tylko abonament - dodała Kozak.

Obecnie na komercyjnych zasadach z usług teleopieki korzysta zaledwie kilku mieszkańców Opola. W najbliższym czasie ma zostać opracowana kampania promocyjna dotycząca teleopieki. 

Wiceszefowa MOPR zaznaczyła również, że miasto chce rozwijać i uatrakcyjnić usługi świadczone za pomocą systemu teleopieki. Już uruchomiono możliwość łączenia się np. z Polskim Czerwonym Krzyżem czy Polskim Komitetem Pomocy Społecznej za pomocą zielonego przycisku w aparacie. 

MOPR chce jeszcze uruchomić możliwość korzystania z trzeciego - niebieskiego przycisku w aparacie. Linia ta miałaby być obsługiwana przez wolontariuszy, którzy np. pomagali w rozwiązaniu niektórych bieżących problemów osób używających teleopieki. Choćby w znalezieniu fachowców, który pomogą usunąć awarię w domu.

System teleopieki funkcjonuje w Opolu od sierpnia 2013 roku. Jego koszt dla budżetu miasta to od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. rocznie, w zależności od liczby korzystających. W tym roku na ten cel zarezerwowano 16 tys.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.