Opole: miasto wdraża system teleopieki; koszt usługi - 23 zł Miasto wdraża system teleopieki. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Kampanię promocyjną m.in. w miejskich przychodniach tzw. systemu teleopieki nad osobami starszymi czy schorowanymi planuje Opole. Obecnie z systemu tego korzysta ok. 30 osób w mieście. Zdaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie to zbyt mała liczba.

System teleopieki to specjalna sieć komunikacyjna, z której mogą korzystać starsi mieszkańcy miasta, osoby niepełnosprawne czy niesamodzielne.

Z-ca dyr. Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR) w Opolu Małgorzata Kozak wyjaśniła, że warunkiem korzystania z tego systemu jest posiadanie telefonu stacjonarnego bądź komórkowego. Jeśli warunek ten jest spełniony, MOPR daje zainteresowanym teleopieką w opłacaną przez miasto dzierżawę specjalny aparat telefoniczny, wyposażony w dodatkowy, czerwony przycisk.

- Za pomocą tego przycisku w przypadku np. zasłabnięcia można szybko powiadomić służby ratunkowe - dodała Kozak zaznaczając, że służby te z kolei automatycznie powiadamiają w takim wypadku o zdarzeniu także zarejestrowanego w systemie opiekuna osoby starszej.

Każda osoba korzystająca z aparatu wyposażonego w czerwony przycisk dostaje też specjalny wisiorek albo bransoletkę - także z podobnym przyciskiem.

- To urządzenia jest aktywne w odległości do 150 metrów od aparatu telefonicznego. Umożliwia ono szybkie wzywanie pomocy np. jeśli do zasłabnięcia dojdzie choćby w łazience - tłumaczyła Kozak.

Osoby, które korzystają z usług opiekuńczych za pośrednictwem MOPR w Opolu, system teleopieki mogą mieć nieodpłatnie. 

Osoby z miasta, które nie korzystają ze świadczeń pomocy społecznej, też mogą zamówić system teleopieki. Usługa taka kosztuje 21 zł 70 gr lub 23 zł 70 gr miesięcznie, z czego abonament za usługę wynosi 8 zł 70 gr, a resztę stanowi koszt dzierżawy aparatu - komórkowego lub stacjonarnego. - Aparat można też jednorazowo kupić za od 230 do 399 złotych i wówczas płaci się tylko abonament - dodała Kozak.

Obecnie na komercyjnych zasadach z usług teleopieki korzysta zaledwie kilku mieszkańców Opola. W najbliższym czasie ma zostać opracowana kampania promocyjna dotycząca teleopieki. 

Wiceszefowa MOPR zaznaczyła również, że miasto chce rozwijać i uatrakcyjnić usługi świadczone za pomocą systemu teleopieki. Już uruchomiono możliwość łączenia się np. z Polskim Czerwonym Krzyżem czy Polskim Komitetem Pomocy Społecznej za pomocą zielonego przycisku w aparacie. 

MOPR chce jeszcze uruchomić możliwość korzystania z trzeciego - niebieskiego przycisku w aparacie. Linia ta miałaby być obsługiwana przez wolontariuszy, którzy np. pomagali w rozwiązaniu niektórych bieżących problemów osób używających teleopieki. Choćby w znalezieniu fachowców, który pomogą usunąć awarię w domu.

System teleopieki funkcjonuje w Opolu od sierpnia 2013 roku. Jego koszt dla budżetu miasta to od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. rocznie, w zależności od liczby korzystających. W tym roku na ten cel zarezerwowano 16 tys.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH