Opole: debatowali o dostępności edukacji dla niepełnosprawnych

Nauka w klasie integracyjnej dobrze wpływa na rozwój dziecka niepełnosprawnego, ale może powodować jego niższą samoocenę - wynika z danych kuratorium oświaty w Opolu. Dane te m.in. omawiano na konferencji o dostępności edukacji dla niepełnosprawnych w regionie.

W Opolskiem w tym roku szkolnym funkcjonuje 65 szkół specjalnych - podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Uczy się w nich 1597 uczniów. Kolejne 1715 uczniów niepełnosprawnych kształci się w oddziałach integracyjnych i oddziałach ogólnodostępnych. Choć w ostatnich 3 latach, m.in. ze względu na niż demograficzny, spada ogólna liczba niepełnosprawnych uczniów, to rośnie ona właśnie w oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Opolskie kuratorium przeprowadziło monitoring w szkołach, w których znajdują się takie oddziały. Placówki te wskazywały mocne i słabe strony funkcjonowania takich grup. Wśród mocnych stron wymieniano m.in. fakt, iż dzieci i młodzież z takich oddziałów uczą się tolerancji i pomagania innym; że uczniowie niepełnosprawni są wśród rówieśników, a nauka w klasie integracyjnej dobrze wpływa na ich rozwój emocjonalny i społeczny.

Wśród słabych stron oddziałów integracyjnych szkoły wskazały natomiast rozdźwięk między programem realizowanym w pracy z uczniami zdrowymi i niepełnosprawnymi - dzieciom niepełnosprawnym trudno czasem dorównać uczniom zdrowym, przez co mogą mieć niższą samoocenę. Z drugiej strony natomiast  w związku ze stosowaniem różnego tempa przekazywania wiedzy dzieci pełnosprawne mogą nie wykorzystywać w pełni swoich możliwości.

Wyniki monitoringu przeprowadzonego przez opolskie kuratorium oświaty zaprezentowane zostały we wtorek (14 maja) na II Forum Naukowo-Edukacyjnym "Opolszczyzna Przyjazna Osobom Niepełnosprawnym", które zorganizowano w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego. Celem spotkania była debata o edukacji osób niepełnosprawnych, zwłaszcza ograniczeń w dostępie do ich kształcenia i samokształcenia.

Przewodniczący Wojewódzkiej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych działającej przy marszałku woj. opolskiego dr Dawid Bączkowicz powiedział, że wciąż najpoważniejszymi ograniczeniami w dostępie do edukacji osób niepełnosprawnych są bariery architektoniczne.

- Ciągle jeszcze wiele uczelni mieści się w starych budynkach, w których często właściwie nie ma możliwości wprowadzenia standardów na potrzeby osób niepełnosprawnych - powiedział Bączkowicz.

Wśród udogodnień wprowadzonych np. przez Politechnikę Opolską pełnomocnik rektora tej uczelni ds. osób niepełnosprawnych dr Małgorzata Wróblewska wymieniła m.in. montaż wind w budynkach szkoły, zakup i montaż pętli induktofonicznych, czyli urządzeń wspomagających słyszenie - obecnie każdy z sześciu wydziałów uczelni ma po dwie takie pętle; utworzenie stanowiska multimedialnego w czytelni głównej biblioteki oraz np. realizowane obecnie udźwiękowienie stron internetowych. Dr Wróblewska podała, że w 2012 r. Politechnika Opolska miała 105 niepełnosprawnych studentów.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH