O więcej empatii dla chorych zaapelowali uczestnicy debaty "Kim jest pacjent?" "Dawniej było mniej sprzętu, mniej techniki, ale lekarze mieli czas i właściwe podejście do pacjenta". Fot. Shutterstock

Nadmiar biurokracji, brak empatii i komunikacji lekarza z pacjentem - to główne problemy służby zdrowia - ocenili uczestnicy debaty "Kim jest pacjent?", która odbyła się w środę (16 stycznia) w Warszawie. Zdaniem prelegentów rozwiązaniem jest zmiana podejścia do chorych z przedmiotowego na podmiotowe.

Prezes Polskiej Unii Onkologii Janusz Meder przyznał, że powielane chętnie hasła: "pacjent w centrum" zazwyczaj nie mają pokrycia w rzeczywistości.

- Do tej pory w Polsce przywiązywano zbyt małą wagę do uczenia studentów medycyny relacji lekarz -pacjent. Dziś w Centrum Onkologii realizujemy bezpłatne warsztaty komunikacji z pacjentem. Najczęściej widzimy na nich pielęgniarki, najrzadziej lekarzy, którzy tłumaczą, że oni sobie sami poradzą, że nie mają czasu. Wynika z tego, że coraz więcej młodych lekarzy doznaje zespołu wypalenia zawodowego, co dawniej dotyczyło głownie lekarzy starszych - stwierdził.

Przytoczył badania, z których wynika, że problem wypalenia zawodowego dotyczy około 40 do 50 proc. lekarzy w wieku 35-40 lat.

- Przyczyną tego jest rozbudowana biurokracja. Lekarze zamiast poświęcić uwagę pacjentowi, muszą wypełniać kolejne rubryki i dokumenty, i są w wielkim stresie - ocenił.

Dodał, że szybki rozwój nauk medycznych powoduje, że lekarze muszą wciąż się dokształcać, co również uszczupla czas, który mógłby zostać poświęcony pacjentowi. Jego zdaniem rozwiązaniem problemu mogłoby być nauczanie komunikowania się na uczelniach medycznych.

W debacie, która odbyła się w środę w Akademiku Praskim w Warszawie, wziął udział przewodniczący Zespołu KEP ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia i Chorych bp Romuald Kamiński.

Hierarcha zaznaczył, że temat debaty - empatyczne podejście do pacjenta - staje się coraz bardziej aktualny. - Kiedy myślimy o sytuacji w służbie zdrowia, najczęściej wymienianymi problemami są brak pieniędzy i sprzętu. Tymczasem  na pierwszym miejscu jest jakość relacji między chorym a personelem"- ocenił bp Kamiński.

Jego zdaniem obowiązujące procedury ograniczyły do minimum możliwość nawiązania relacji między pacjentem a lekarzem czy pielęgniarką.

- Dawniej było mniej sprzętu, mniej techniki, ale lekarze mieli czas i właściwe podejście. Sam pamiętam swoje dziecięce czy młodzieńcze spotkania z lekarzami, którzy - zanim wysłali na jakieś badania - to była długa rozmowa. Kiedy pacjent spotykał takiego lekarza, wtedy jego sytuacja psychiczna była zupełnie inna, a lekarz zyskiwał autorytet - wspominał hierarcha.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.