O problemie w komunikacji na linii lekarz - pacjent

Według prof. Jana Doroszewskiego, głównym problemem ciążącym na komunikacji lekarza z pacjentem jest niedostateczna ilość czasu, który lekarze mogą i chcą poświęcić na ten cel w codziennej praktyce.

Jak wyjaśnia ekspert, nie bez znaczenia są także pewne aspekty organizacyjne, na przykład mające na celu oszczędności finansowe, lecz rzutujące także na inne sprawy. Jedną ze szczególnie rażących kwestii jest sprawniejsze, bardziej życzliwe i kulturalne odnoszenie się lekarzy i pielęgniarek do pacjentów w praktyce prywatnej w porównaniu z zakładami publicznymi - informuje zdrowie.abc.com.pl

Profesor podkreśla, że to właśnie problemy związane z komunikacją są częstym powodem, dla którego skargi pacjentów na lekarzy są rozpatrywane przez zespoły rzeczników odpowiedzialności zawodowej izb lekarskich, Rzecznika Praw Pacjenta czy sądy. Brak komunikacji rzutuje również na poczucie bezradności, osamotnienia i przedmiotowej pozycji pacjentów w szpitalach i przekłada się na dehumanizację opieki nad ludźmi chorymi. 

Profesor Doroszewski, redaktor książki na temat porozumienia z pacjentem, która ukaże się we wrześniu br. jest byłym dyrektorem Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, b. kierownikiem Zakładu Biofizyki i Biomatematyki, przewodniczącym Zespołu Języka Medycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, członkiem czynnym Polskiej Akademii Umiejętnośc, autorem 220 publikacji naukowych.

Więcej: www.zdrowie.abc.com.pl 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.