O problemie w komunikacji na linii lekarz - pacjent

Według prof. Jana Doroszewskiego, głównym problemem ciążącym na komunikacji lekarza z pacjentem jest niedostateczna ilość czasu, który lekarze mogą i chcą poświęcić na ten cel w codziennej praktyce.

Jak wyjaśnia ekspert, nie bez znaczenia są także pewne aspekty organizacyjne, na przykład mające na celu oszczędności finansowe, lecz rzutujące także na inne sprawy. Jedną ze szczególnie rażących kwestii jest sprawniejsze, bardziej życzliwe i kulturalne odnoszenie się lekarzy i pielęgniarek do pacjentów w praktyce prywatnej w porównaniu z zakładami publicznymi - informuje zdrowie.abc.com.pl

Profesor podkreśla, że to właśnie problemy związane z komunikacją są częstym powodem, dla którego skargi pacjentów na lekarzy są rozpatrywane przez zespoły rzeczników odpowiedzialności zawodowej izb lekarskich, Rzecznika Praw Pacjenta czy sądy. Brak komunikacji rzutuje również na poczucie bezradności, osamotnienia i przedmiotowej pozycji pacjentów w szpitalach i przekłada się na dehumanizację opieki nad ludźmi chorymi. 

Profesor Doroszewski, redaktor książki na temat porozumienia z pacjentem, która ukaże się we wrześniu br. jest byłym dyrektorem Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, b. kierownikiem Zakładu Biofizyki i Biomatematyki, przewodniczącym Zespołu Języka Medycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, członkiem czynnym Polskiej Akademii Umiejętnośc, autorem 220 publikacji naukowych.

Więcej: www.zdrowie.abc.com.pl 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH