O faktach i mitach o mleku na konferencji w Białymstoku

Fakty i mity o mleku. Pod takim hasłem w Białymstoku odbyła się konferencja poświęcona wartości mleka i produktów mlecznych w codziennej diecie, zorganizowana przez Polską Izbę Mleka.

Multimedia

Mleko i jego przetwory to podstawowy element codziennej diety. Są na stałe obecne w piramidzie żywieniowej- wyznaczającej właściwe zasady odżywania się. Mleko znane jest i cenione od lat. W mleku i produktach mlecznych odnajdujemy wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu. Mleko jest najlepszym źródłem wapnia (Ca) o najwyższej biodostępności, a także białka i witamin. Mleko i produkty mleczne powinny być rekomendowane pacjentom otyłym, z cukrzycą, nadciśnieniem, zespołem metabolicznym lub zagrożonym tymi chorobami.

Prof. dr hab. n. med. Janina Danuta Piotrowska - Jastrzębska z Kliniki Pediatrii i Zaburzeń Rozwoju Dzieci i Młodzieży Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku zwróciła podczas konferencji uwagę na programowanie żywieniowe, które zaczyna się w okresie życia płodowego. Dlatego też już okres ciąży u kobiet jest ważny ze względu na profilaktykę zdrowotną dziecka. Profesor podkreśliła, że obecnie takie choroby jak nadciśnienie, czy miażdżyca nie są specyficzne dla osób dorosłych, czy starszych, ale zapadają na nie coraz częściej dzieci. Stąd tak ważne jest edukowanie i informowanie o poprawnej, czy idealnej diecie, w której znaczącą rolę odgrywa mleko i jego przetwory. Prof. Jastrzębska podkreśliła, że nietolerancja na mleko dotyczy zaledwie kilku procent społeczeństwa, a zbyt często i pochopnie np. zmiany skórne u dzieci kojarzone są z nietolerancją na mleko.

Podstawą profilaktyki zdrowotnej jest odpowiednio zbilansowana dieta, aktywność ruchowa i zdrowe zachowania (pozbawione używek, alkoholu, czy substancji psychoaktywnych). Źle zbilansowana dieta to niedobór w niej mleka i jego przetworów, niedobór warzyw i owoców, ciemnego, razowego pieczywa, ale także nadmiar nasyconych tłuszczów, soli i cukru, nieregularność przyjmowanych posiłków, brak spożywania śniadań, podjadanie oraz spożywanie napojów gazowanych z konserwantami. Coraz częściej w kontekście dobrze zbilansowanej diety mówi się o żywności funkcjonalnej i suplementach diety.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH