Neandertalczyk w gabinecie stomatologicznym

Ząb trzonowy należący do człowieka neandertalskiego, zaprezentowali naukowcy z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ząb został znaleziony w jaskini Stajnia w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Szczątki odkryli naukowcy z Zakładu Archeologii Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego, pod kierunkiem dr. Mikołaja Urbanowskiego.

Naukowcy z Katedry Antropologii Uniwersytetu Wrocławskiego przy współpracy z m.in. prof. Tadeuszem Doboszem z Zakładu Technik Molekularnych wrocławskiej Akademii Medycznej badają znalezione szczątki od dwóch lat. Udało im się ustalić, że ząb należał do ok. 20–letniego mężczyzny. Udało się również ustalić miejsce położenia zęba, jako drugi ząb trzonowy w prawym łuku zębowym szczęki.

Zdaniem naukowców, na zębie widnieją urazy związane z wykorzystaniem wykałaczki. Jest to dowód na zachowania higieniczne, a rozmiary tego urazu świadczą, że mógł powstać w wyniku użycia twardych narzędzi. np. odprysku kości długiej – wyjaśniają badacze.

Przy badaniu zęba odkryto na nim zmiany próchnicze. Nie wiadomo czy jest to ząb pozostały po rozkładzie szczątków szkieletu, czy został usunięty wskutek zmiany paradontycznych czy próchniczych. W pierwszym przypadku oznaczałoby to odkrycie pierwszego na terenie Polski gabinetu stomatologicznego.