Naukowcy: takie właśnie ćwiczenia są najzdrowsze dla ciała FOT. Matt Madd/Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0)

Siłownia, basen, zajęcia fitness, a może jogging? Wielu z nas wciąż zastanawia się nad tym, jaki trening wybrać, by osiągnąć wymarzoną figurę i polepszyć swoją kondycję, a zarazem nie obciążyć kręgosłupa lub stawów. Z odpowiedzią na nurtujące pytania spieszą naukowcy.

Wydawać by się mogło, że przebiegnięcie maratonu jest biletem do smukłej i wysportowanej sylwetki. I-Min Lee, profesor medycyny w Harvard Medical School, ma jednak dla zwolenników biegów długodystansowych zaskakujące wieści. Ów wyczerpujący trening nie jest wcale tak dobry dla naszego ciała, jak można by sądzić. Zamiast biegania długodystansowego, które bywa dużym obciążeniem dla stawów i układu pokarmowego, Lee zaleca kilka innych, mniej niebezpiecznych rodzajów treningów. Generują one korzyści, które obejmują utratę wagi i budowanie mięśni, chroniąc zarazem serce i mózg oraz wzmacniając kości.

Ustalenia na temat najkorzystniejszych rodzajów ćwiczeń zawarto w raporcie zdrowotnym Harvard Medical School zatytułowanym "Starting to Exercise". Jako najlepszy dla naszego ciała rodzaj sportu uznano w nim trening w wodzie. 

Oprócz pobudzania do pracy niemal każdego mięśnia w ciele, pływanie może podnieść tętno, co poprawia kondycję serca i wzmacnia kości. Poza tym ćwiczenie w wodzie jest łatwiejsze, a to powoduje mniejszy stres i zmęczenie. - Pływanie jest szczególnie polecane osobom z zapaleniem stawów, ponieważ jest dużo mniej obciążające niż pozostałe ćwiczenia - zdradza Lee.

Innym polecanym przez harvardzkiego profesora rodzajem treningu jest Tai chi. To chińska sztuka walki, która łączy serię płynnych ruchów, tworząc rodzaj medytacji. Ćwiczenia wykonuje się powoli i delikatnie, z dużym skupieniem, poświęcając sporo uwagi właściwemu oddychaniu i zachowaniu równowagi.

Ponieważ praktykujący Tai chi ćwiczą we własnym tempie, jest to trening dostępny dla szerokiego grona osób - niezależnie od wieku i poziomu sprawności. - Szczególnie polecamy go osobom starszym, ponieważ równowaga jest ważnym składnikiem kondycji, a niestety tracimy ją wraz z wiekiem - stwierdza Lee.

Choć może to zabrzmieć mało wiarygodnie, również spacerowanie bywa znakomitym ćwiczeniem fizycznym. Wiele rozmaitych badań potwierdziło, że chodzenie, przez co najmniej 30 minut dziennie - nawet w umiarkowanym lub spokojnym tempie - może przynieść istotne korzyści dla mózgu i ciała. 

Jedno z ostatnich badań wykazało, że u dorosłych w wieku od 60 do 88 lat spacerowanie przez pół godziny cztery dni w tygodniu wzmacnia komunikację w regionie mózgu, gdzie osłabione połączenia powodują utratę pamięci. Badanie pilotażowe przeprowadzone u osób z ciężką depresją wykazało z kolei, że zaledwie 30 minut chodzenia na bieżni przez 10 kolejnych dni wystarcza, by zmniejszyć jej objawy.

Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.