Nasza miłość do słodyczy - czy wyjdzie nam na zdrowie? Jemy za dużo cukru. Światowa Organizacja Zdrowia jest nawet za podatkiem od słodzonych napojów. Fot. Fotolia

Aż 96 proc. ankietowanych Polaków kupuje słodycze. Ulubioną słodkością jest czekolada. Tylko co dziesiąty z nas przy zakupie słodyczy kieruje się ich składem. Co piąty badany nie kupuje słodyczy dzieciom - wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia*.

Aż połowa z nas (49%) przyznaje, że po słodycze sięga bez specjalnej okazji, tylko dlatego że je lubi. Interesującym wydaje się fakt, że kobiety częściej sięgają po coś słodkiego w celu poprawy nastroju, a mężczyźni traktują słodycze jako przekąski dodające energii.

- Czekolada to słodka przekąska, po którą sięgamy najchętniej, niezależnie od tego, czy kupujemy coś słodkiego dla siebie czy dla dzieci. Jej popularność z pewnością ma związek 
z tym, że jest ona traktowana częściowo jako służąca zdrowiu, gdyż zawiera magnez, poprawia nastrój. Ponadto, czekolada jest obecna w naszym życiu od wielu pokoleń 
i pojawiła się wcześniej niż wszelkiego rodzaju batony czy inne słodycze - komentuje Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

22% badanych przyznaje, że w ogóle nie kupuje słodyczy dzieciom. 
Skłonność do kupowania słodyczy dzieciom rośnie z wiekiem. Procent osób nie kupujących dzieciom słodyczy zmniejsza się odpowiednio przy grupach wiekowych: 15-24 (28%), 25-34 (26%), 35-44 (18%) i 45-55 (16%).

Owa tendencja może być spowodowana tym, że osoby z niższej grupy wiekowej (zarówno 15-24, jak i 25-34) nie posiadają w ogóle lub posiadają małe lub bardzo małe dzieci, których dietę znacznie łatwiej jest kontrolować. Na tym etapie maluchy mają mały kontakt z rówieśnikami i nie podlegają tak silnie wpływom reklamy - komentuje Paweł Jurowczyk z ARC Rynek i Opinia.

Dodaje: - Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku starszych dzieci, które stykają się z rozmaitymi akcjami promocyjnymi producentów słodyczy, a także są pod większym wpływem grupy rówieśniczej. Wówczas rodzicom nie jest łatwo odmówić swoim pociechom słodyczy. 

Tymczasem słodyczy jemy za dużo. Światowa Organizacja Zdrowia jest nawet za podatkiem od słodzonych napojów. W taki sposób niektóre państwa już walczą z otyłością.

Raport Światowej Organizacji Zdrowia stwierdza, że podniesienie cen słodkich napojów o co najmniej 20 procent zmniejsza ich spożycie i poprawia odżywianie. Dodatkowa opłata za słodkie napoje obowiązuje w Meksyku i na Węgrzech, w przyszłym roku będzie w RPA. Kampanię rozpoczęto też w Australii - podaje serwis money.pl.

Specjaliści twierdzą, że produkty żywnościowe są niewłaściwie oznaczane i dlatego nie wiadomo jaka ilość cukru jest bezpieczna. Zbyt duża ilości cukru prowadzi do cukrzycy i otyłość i wynikającej z niej dolegliwości serca oraz nowotworów. Według WHO nie powinno się spożywać więcej niż sześć łyżeczek cukru dziennie.

*Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na epanel.pl) w dniach 5-9.09.2016, na reprezentatywnej (płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania i region) próbie Polaków, N=937.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.