NFZ chce premiować jakość i dostępność świadczeń NFZ planuje jeszcze w tym roku przeprowadzenie pilotażowego badania w zakresie POZ. Fot. PTWP

Fundusz chce premiować jakość i dostępność świadczeń; jednym z kryteriów ma być opinia pacjentów - poinformował w środę (28 października) prezes NFZ Tadeusz Jędrzejczyk. Pilotażowa ankieta dotycząca oceny POZ jest obecnie opracowywana.

Szef Funduszu uczestniczył w Warszawie w prezentacji wyników pilotażowego społecznego audytu opieki szpitalnej w Polsce, zorganizowanego przez Fundację Urszuli Jaworskiej. W ramach projektu ankieterzy - studenci Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego zapytali o opinie pacjentów pięciu szpitali w stolicy.

Prezes NFZ w rozmowie z dziennikarzami wskazał, że minister zdrowia Marian Zembala 8 września podpisał zmianę rozporządzenia ws. ogólnych warunków umów, które pozwoli brać pod uwagę jakość i dostępność świadczeń.

Służyć ma temu - jak wyjaśnił - tzw. wskaźnik korygujący, umożliwiający dodatkowe finansowanie, "coś w rodzaju premii" dla wybranych podmiotów. Jednym - ale jak podkreślił z pewnością nie jedynym - z narzędzi oceny ma być opinia pacjenta dotycząca opieki i usług.

Jak przekazała w środę (28 października) Sylwia Wądrzyk-Bularz, p.o. rzecznika Centrali NFZ, opracowywany obecnie program monitorowania poziomu satysfakcji pacjentów ma na celu umożliwienie systematycznego badania ich opinii na temat świadczeń, a także w oparciu o zebrane dane opracowywanie - w miarę możliwości - rozwiązań usprawniających funkcjonowanie podmiotów udzielających świadczeń.

NFZ, jak przekazała, planuje jeszcze w tym roku przeprowadzenie pilotażowego badania w zakresie POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej). Zakłada się, że począwszy od 2016 r. ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie.

Pytania zawarte w ankiecie dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń np.: co jest dla Pana/Pani najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.). Pytania dotyczą także m.in. tego, czy pacjent w sposób zrozumiały uzyskał informacje o stanie zdrowia oraz trybie i sposobie leczenia oraz oceny dostępności do rejestracji - telefonicznej i internetowej.

Ostateczna wersja ankiety do przeprowadzenia pilotażowego badania w zakresie POZ jest obecnie opracowywana oraz konsultowana z zainteresowanymi środowiskami. Propozycję pytań przesłano do 63 organizacji i instytucji m.in.: uczelni medycznych, środowisk i organizacji skupiającej pacjentów, konsultantów krajowych w dziedzinie medycyny rodzinnej oraz pielęgniarstwa rodzinnego, a także do organizacji skupiających lekarzy POZ.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH