Muzykoterapia: w czasie ciąży matka powinna często mówić do dziecka i śpiewać mu W czasie ciąży matka powinna często mówić do dziecka i śpiewać mu. Fot. Shutterstock

Muzyka pozytywnie wpływa na rozwój wrażliwości i emocjonalności u dzieci już od okresu prenatalnego; nauka muzyki lub gry na instrumencie w pierwszych latach życia poprawia też funkcje poznawcze m.in. koncentrację i pamięć - przekonuje muzykoterapeutka Sara Knapik-Szweda.

- Dziecko rozwija swój słuch już w okresie prenatalnym, już w łonie matki zaczyna reagować na dźwięki i muzykę, dlatego warto od początku przyzwyczajać je do różnorodności dźwięków i bodźców z zewnątrz. Jeżeli dla dziecka coś jest nowe, pierwszą jego reakcją będzie lęk przed nieznanym bodźcem, jednak jeśli te dźwięki będą systematycznie powtarzane dziecko będzie reagować coraz mniej i zacznie się przyzwyczajać - tłumaczy to zjawisko habituacji - wyjaśniła Knapik-Szweda z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Dlatego ważne jest - dodała muzykoterapeutka - by w czasie ciąży matka często mówiła do dziecka i śpiewała mu. Ponadto wskazane jest też słuchanie lubianej przez matkę muzyki, choć nie musi to być muzyka klasyczna.

- Zacieśnia to relacje i rozwija dziecko emocjonalnie oraz pod względem komunikacji. Jeżeli mama słucha swojej ulubionej muzyki, zaczyna ją przeżywać, zaczyna się ruszać - dziecko to czuje, a pozytywne nastawienie mamy podczas słuchania lub tworzenia muzyki wyraźnie wpływa na jego rozwój - podkreśliła Knapik-Szweda.

Jak wskazała "jest naukowo udowodnione", że dzieci, które od małego miały kontakt z muzyką i różnorodną paletą dźwięków są "bardziej dojrzałe emocjonalnie, aktywne, potrafią jasno, precyzyjnie, konkretnie wyrażać swoje emocje i są przede wszystkim mniej lękliwe". - To jest duża odpowiedzialność rodziców, że już od okresu prenatalnego zaczynamy wpływać na rozwój dzieci - mówiła.

Jej zdaniem zabawa poprzez muzykę powinna towarzyszyć dzieciom od pierwszych miesięcy, ponieważ rozwija u nich funkcje poznawcze, motoryczne, społeczne i emocjonalne.

- Choć dla dziecka np. ćwiczenia rytmiczne będą dobrą zabawą, to oczywiście terapeuta wie, że jak dziecko weźmie do ręki bębenek to ćwiczy swoją motorykę małą (zdolność prawidłowego manipulowania rękami), uderzenie w odpowiednim momencie ćwiczy jego reakcję na bodziec, a do tego dzieci, będąc w grupie, dzielą się instrumentami z innymi, zaczynają dostrzegać innych, słuchać ich, co sprawia, że poprawiamy ten aspekt społeczny - wyjaśniła Knapik-Szweda.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH