Modna dieta: żyją w XXI w., a jedzą to, co jaskiniowcy

Swoje "pięć minut" święci obecnie dieta paleo, zwana jest również dietą jaskiniowca, dietą epoki kamienia łupanego czy dietą paleolityczną. Według jej wskazań przy sporządzaniu posiłków należy wzorować się na przodkach: postawić na białka i tłuszcze, a zrezygnować z węglowodanów.

Stawianie na produkty wysokobiałkowe, czyli chude kotlety cielęce i wołowe, piersi kurczaka i wątróbkę wołową wydaje się sensowne. Podobnie jak zalecenie spożywania warzyw i owoców nie zawierających skrobi, a także ryb i jajek.

Szkodliwość spożywania przetworzonych produktów mięsnych (jak szynka, bekon czy parówki) została dowiedziona naukowo. W marcu 2013 r. opublikowano wyniki badania prowadzonego przez blisko 13 lat z udziałem 450 tys. osób (EPIC - European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition).

Wskazano w nim, że do produkcji przetworzonych produktów mięsnych używa się zwierzęcych resztek, których nie można sprzedać jako wysokiej jakości kawałków mięsa, np. na steki lub jako mięso do pieczenia. Jest w nich duże stężenie tłuszczu, w tym blokującego arterie cholesterolu.

Jednakże niewielkie ilości czerwonego mięsa, np. wołowiny, mają pozytywny wpływ na zdrowie. Nie stwierdzono też związku między spożyciem drobiu, a ryzykiem zachorowania na nieuleczalne choroby.

O zaletach jedzenia owoców i warzyw też nie trzeba przekonywać. Np. szwedzkie badania (prowadzone przez naukowców z Karolinska Institute w Sztokholmie na 30 tysiącach kobiet w wieku 49-83 lata) wskazują, że panie, które jadły dziennie siedem porcji owoców i warzyw, były nawet o 29 procent mniej narażone na atak serca przez ponad dziesięć lat życia w porównaniu z kobietami, które jadły dziennie 2-4 porcje owoców i warzyw. Dowiedziono, że dieta bogata w przeciwutleniacze obniża ryzyko zawału serca nawet o jedną czwartą.

Dieta jaskiniowca ma jednak słaby punkt. Dietetycy zwracają uwagę, że zbyt mocno ogranicza węglowodany. Nie można jeść zbóż, warzyw strączkowych, nabiału, soli, drożdży, cukrów przetworzonych i ziemniaków.

- Nie jest to dieta skrajna, tak jak inne, które na rynku były już też obecne. Na pochwałę nie zasługuje natomiast to, że eliminuje węglowodany jako główny składnik pokarmowy naszej diety przy wyższej ilość białka i tłuszczu - zauważa w tv.rp.pl Ilona Cichecka, dietetyczka z Fonis health & lifestyle.

W jej ocenie, po takiej diecie trzeba uzupełnić węglowodany, których organizm przez dłuższy czas był pozbawiany. Wtedy może pojawić się efekt jojo i nadwaga. Przestrzega też, by z dietą jaskiniowca nie eksperymentowały przede wszystkim osoby chore na cukrzycę, z dysfunkcją serca i mające problemy z krążeniem.

Specjaliści tłumaczą, że tylko odpowiednio zbilansowana dieta dostarczająca zarówno białka, tłuszczów, jak i węglowodanów jest właściwa dla zdrowia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.